Museovirasto kiittää

Saiko löytösi pulssin nousemaan? Kimalteleeko sormus kultaisena vai hopeisena? Piteletko kädessäsi satoja vuotta vanhaa kolikkoa? Kerro ja näytä.
Avatar
hoyla
Kunniajäsen
Viestit: 1270
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja hoyla »

Tänään sain postia Museovirastolta, noin vuosi sitten tehtyjen löytöjen johdosta.
Noin vuosi sitten Hauholla oli kutsuvieraspiippailu tapahtuma, jossa tein muutaman
rautakautisen löydön ja kullatun keskiaikaisen vaatteenhakasen löysin myös.
Vaatteenhakasesta piti vielä tämän vuoden aikana Vialimilta tulla jotain juttua, mutta onhan tässä
vielä vuotta jäljellä...?
Tapahtuma oli Museoviraston valvonnassa, koska alueella oli tunnettu muinaisjäännös.
Siksi ei myöskään maksettu löytöpalkkioita.
Kyllä tämmöinen kiitos kummasti mieltä lämmittää! :D
Kuva
XP GoldMaxx Power V4 +WS1,
Gator digger.
Avatar
Pave.K
Innostunut Etsijä
Viestit: 85
Liittynyt: 13 Marras 2014, 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja Pave.K »

Tommonen palaute on kyl kunnioitettavaa ja potkii jatkamaan...
Onnittelut :D
AT Pro, Pro Pointer.
Fiskars / Garrett kaivuu vermeet & Sand scoop.

Ei ne vermeet, mutta se tuuri...
Vanhin raha 1866 Aleksanteri II 5 penniä.
WW2 löytöjä (Puola)
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Kolmisen vuotta kesti :shock:
Kuva
Avatar
brosse
Kunniajäsen
Viestit: 1691
Liittynyt: 28 Syys 2008, 15:08
Paikkakunta: Janakkala

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja brosse »

Kuva
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks


Kuva
Avatar
Hanuma49
Kunniajäsen
Viestit: 1175
Liittynyt: 13 Loka 2013, 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja Hanuma49 »

Itsekkin sain, tuntui ihan mukavalle :)


Kuva
Xp orx, Garret pro pointer,lyhytvartinen lapio, Garrett Edge Digger.
Rautakautta, kultoo, hopiaa ja muita härpäkkeitä :)
Avatar
hoyla
Kunniajäsen
Viestit: 1270
Liittynyt: 22 Syys 2007, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja hoyla »

Kiitos Pave.K:lle onnittelusta!
Samalla onnittelut muille kiitoksen saaneille! :D
XP GoldMaxx Power V4 +WS1,
Gator digger.
Avatar
smacine
Kunniajäsen
Viestit: 1038
Liittynyt: 15 Marras 2009, 23:41
Paikkakunta: etelä-pirkanmaa

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja smacine »

Pari lippusta postipoika kans kävi tipauttamassa laatikkoon..
Ihminen on omien ajatustensa vanki.
Avatar
Winsku
Raavas Tonkija
Viestit: 579
Liittynyt: 08 Loka 2013, 18:35

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja Winsku »

Tänne kanssa helähti lappunen samalla päiväyksellä, taisi olla oikein urakkapäivä virastolla! :D
Fisher F75 LTD
toope
Metallinetsijä
Viestit: 331
Liittynyt: 23 Helmi 2014, 17:02

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja toope »

Minun lappuseni on päivätty 5. 12. 2014, laitoin sen kehyksiin ja ripustin keittiön seinälle. Ensimmäinen kunniakirja on aina suuri tapahtuma. 8)
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... rat#p47068 Nyt oli pamahtanut korvaus tilille, eikä mennyt ees neljää vuotta :D
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Jep! tännekkin mv maksoi minun löydöstä rahat tilille. :)
Vähän hitaanlaista toimintaa jota voisi verrata Kiinasta tilattaviin tuotteisiin....
erona on vaan kun Kiinasta tulee neljään viikkoon niin mv:ltä neljään vuoteen. :lol:
moderaattori
toope
Metallinetsijä
Viestit: 331
Liittynyt: 23 Helmi 2014, 17:02

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja toope »

Minkälaisia summia Museovirasto maksaa? Olisi kiva tienata sen verran että saisi uuden piipparin, toisaalta pienillä rahoilla ei ole niin väliä joten voin aivan hyvin lahjoittaa tulevat vähät löytöni.
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja Taurus »

toope kirjoitti:Minkälaisia summia Museovirasto maksaa? Olisi kiva tienata sen verran että saisi uuden piipparin, toisaalta pienillä rahoilla ei ole niin väliä joten voin aivan hyvin lahjoittaa tulevat vähät löytöni.
Ei ole olemassa mitään tiettyä taulukkoa mitä maksetaan mistäkin esineestä. Summat ovat aika pitkälti tuulesta temmattuja. Itse olen antanut n. 5 esinettä lunastettavaksi ja pienin korvaus on ollut 50e ja työtunteja satoja, eli rahoiksi tällä harrastuksella ei lyödä, ellei sitten mene koluamaan jonnekin uimarannoille kultaa ja hopeaa.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3366
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Taurus kirjoitti:rahoiksi tällä harrastuksella ei lyödä, ellei sitten mene koluamaan jonnekin uimarannoille kultaa ja hopeaa.
Kuva
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

toope kirjoitti:Minkälaisia summia Museovirasto maksaa? Olisi kiva tienata sen verran että saisi uuden piipparin, toisaalta pienillä rahoilla ei ole niin väliä joten voin aivan hyvin lahjoittaa tulevat vähät löytöni.
No voishan sitä motonetistä piipparin :D Lunastushinta oli tippunut varmaankin puolella verrattuna löytöhetken lunastuksiin, tiedän koska pari kaveria löysi vähän noiden jälkeen samanlaisia kupuroita ja saivat suolarahat varmaankin puolenvuoden sisään. Kun toimitin löydöt museolle kysyin onko mahdollista , että esineet päätyisivät lähiseudun museoon. Vaikkakin siellä oltiin innoissaan, ympäripyöreästä vastauksesta pystyin päättelemään ettei näin tulisi käymään ja löydöt jäisi johonkin varastoon, niin päätin valita lunastuksen :(
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4228
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja raiban »

Kätkäläinen kirjoitti:
toope kirjoitti:Minkälaisia summia Museovirasto maksaa? Olisi kiva tienata sen verran että saisi uuden piipparin, toisaalta pienillä rahoilla ei ole niin väliä joten voin aivan hyvin lahjoittaa tulevat vähät löytöni.
No voishan sitä motonetistä piipparin :D Lunastushinta oli tippunut varmaankin puolella verrattuna löytöhetken lunastuksiin, tiedän koska pari kaveria löysi vähän noiden jälkeen samanlaisia kupuroita ja saivat suolarahat varmaankin puolenvuoden sisään. Kun toimitin löydöt museolle kysyin onko mahdollista , että esineet päätyisivät lähiseudun museoon. Vaikkakin siellä oltiin innoissaan, ympäripyöreästä vastauksesta pystyin päättelemään ettei näin tulisi käymään ja löydöt jäisi johonkin varastoon, niin päätin valita lunastuksen :(
Komeen setin Kätkäläinen löysi.Itse ajattelen myös samanlailla että toivon löytöjä paikallismueoon esim.Lahteen.Olenkin lähettänyt omat löytöni Päijät-Hämeestä ensiksi Lahteen paperityöt tehtynä ja Lahden porukka kuvaa löydöt , dokumentoi ja lähettää ne sitten Helsinkiin kun ovat omat tutkielmansa tehnyt.Ovat olleet mielissään.
Palkkioista sen verran että itse olen tyytyväinen museon palkkioihin,ne mistä pyydän niin olen saannut ostaa sillä rahalla Lidilistä uusia ladattavia pattereita,ne riittää minulle :D
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Wilhart
Raavas Tonkija
Viestit: 624
Liittynyt: 15 Syys 2013, 02:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Minä olen siirtynyt toistaiseksi ranta- ja puistoetsintään, koska ei jaksa jokaisesta rautakautisesta alkaa raportoimaan ja omatunnon kanssa on oltava sovussa kuitenkin. Olen miettinyt kuitenkin tätä palkkiohommaa ja minun mielestä kaikkien pitäisi vaatia maksimikorvaus lunastettaville löydöille...ai miksi? No siksi, että ne ummikot ja wannabeindianajonekset, jotka rahan perässä etsivät ja sattuvat jotain löytämään, saisivat rahaa kouraan ja taloudellisesti kannattavan kanavan toimittaa löydöt eteenpäin. Jos vaikka sattuu löytämään ehjän kupuran, tasavartisen, ketjunkantajan yms. ja saa siitä 300€ niin ei kannata pantata historiaa. Mutta jos löydön arvo on 30-60€ niin se voi jäädä ihan hyvin omaan kokoelmaan. Moni täälläkin julistaa antaneensa löydöt maksutta eteenpäin, mutta onko se järkevää? Löytöpalkkion voi luovuttaa vaikka paikallismuseolle, mutta meidän vastuulla on vaatia. Muute ei tapahdu mitään.
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Wilhart
Raavas Tonkija
Viestit: 624
Liittynyt: 15 Syys 2013, 02:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Ja tähän jos joku kehtaa kirjoittaa rahakkaan lunastuspolitiikan tuovan keskuuteemme vain onnen onkijoita niin saa listata omat muinaishistorialliset löytönsä ensin ja kertoa sitten näkemyksensä. Itsekään en ole senttiäkkään ottanut lunastetuista löydöistä, mutta tarkemmin ajatellen olenkin tehnyt sillä vain hallaa lajille, joka tällä hetkellä kiehtoo ja on kiinnostava isoakin yleisöä.
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Wilhartille myös tiedoksi että tämä viimeinen viestisi olisi mennyt editoimalla edelliseen jonka kirjoitit muutama minuutti ennen.
Ei avata turhaan uusia vastauksia jos asia/aihe on sama.
Menee spämmäilyksi tuollainen kun heti vastataan omaan kirjoitukseen.
moderaattori
Wilhart
Raavas Tonkija
Viestit: 624
Liittynyt: 15 Syys 2013, 02:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Jep, olet oikeassa. Innoissani kirjoittelin.
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Avatar
Hanuma49
Kunniajäsen
Viestit: 1175
Liittynyt: 13 Loka 2013, 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja Hanuma49 »

Itsekkään en ole Mv:ltä mitään pyytänyt paitsi yhden osalta, tänään tuli tietoa että viisi esinettä menee jälleen kokoelmiin ja 3 muuta arvioitaviksi, yhdestä hopeisesta kolikosta saavat maksaa patteri rahaa eli laitoin lunastettavaksi, muut lahjoitan historian vuoksi yhteiseksi iloksi :)
Xp orx, Garret pro pointer,lyhytvartinen lapio, Garrett Edge Digger.
Rautakautta, kultoo, hopiaa ja muita härpäkkeitä :)
Wilhart
Raavas Tonkija
Viestit: 624
Liittynyt: 15 Syys 2013, 02:06
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja Wilhart »

Ota vaan rahat pois kaikista. Aletaan kasvattamaan sitä lunastusbudjettia jos vaikka joskus joku sattuisi jotain mullistavaa löytämään :roll: Rahat voit sitten lahjoittaa vaikka nuorisopesikselle :D Mä ymmärrän, että jengi hienosti lahjoittaa kamista museolle, mutta sillä tiellä emme tule pääsemään sellaiseen palkkiopolitiikkaan, että löydöt ohjautuisivat edes auttavasti museolle. Eikä palkkion metsästäjiä kannata ehkä hirveästi pelätä, sillä pimeä etsintä on jo nyt ongelma ja se voidaan saada kuriin ostamalla löydöt.
8 hopearahaa vuosilta 908-1016, r-kautinen kupurasolki, tasavartinen solki, ketjunkantaja, kankiketjun pätkä, vyön heloja, neulaputki, korvaputki, sormus yms. 2100€, yli 9kg markkoja ja muutama kultasormus sekä selwät hopeat 1.
Avatar
tarhuri
Kunniajäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: 05 Syys 2013, 20:38
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Komppaan kyllä edellistä. Arvon mukainen lunastushinta löytäjälle, joka voi sitten tehdä rahoilleen mitä haluaa, vaikka lahjoittaa tosiaankin paikallismuseolle. Minusta se on reilua. :D
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Minulla mennyt yli tuhat euroa etsintävälineisiin ja en ole ja en tule vinkumaan mitään löytöpalkkiota löydöistäni! Olkoot löydöt sitten miten arvokkaita tai vähäpätöisiä tahansa !
Täähän on pohjimmiltaan usealle harraste, millä ei suinkaan ole tarkoitus tienata!
Minulle tuo liikunta metallinetsinnässä antaa jo paljon iloa ja kuntoa....paskat mistään rahasta!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
rav
Viestit: 19
Liittynyt: 01 Maalis 2014, 22:07
Paikkakunta: P-Häme

Re: Museovirasto kiittää

Viesti Kirjoittaja rav »

iron maden kirjoitti:Minulla mennyt yli tuhat euroa etsintävälineisiin ja en ole ja en tule vinkumaan mitään löytöpalkkiota löydöistäni! Olkoot löydöt sitten miten arvokkaita tai vähäpätöisiä tahansa !
Täähän on pohjimmiltaan usealle harraste, millä ei suinkaan ole tarkoitus tienata!
Minulle tuo liikunta metallinetsinnässä antaa jo paljon iloa ja kuntoa....paskat mistään rahasta!
Pakko kyllä yhtyä tähän kommenttiin.
Vastaa Viestiin