Lupa kysymyksiä

Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kun harrastaa metallinetsintää. Missä saa ja missä ei saa etsiä? Pitääkö kysyä lupa etsintään ja mistä luvan voi kysyä?
Lumena
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Huhti 2019, 19:44
Paikkakunta: Lahti

Lupa kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Lumena »

On tullut piippailtua useampi vuosi satunnaisesti ja harvakseltaan ja nyt heräsin näihin lupa-asioihin. Joitain kysymyksiä nousi mieleen.

Miten löydän maanomistajan tiedot? Maanmittaustoimisto on ainakin ketjuissa tullut esille, kyselläänkö niitä joidenkin koordinaattien perusteella?

Miten ootte yleensä lupaa kysyneet ja millä tavalla lupaa kannattaa kysellä maanomistajalta? Onko jotain mitä kannattaa mainita, liittyykö etsinnässä joku riski maanomistajalle?

Kun lupa on saatu, kuinka pitkään se on voimassa?

Mistä on helpoin tarkistaa saako alueella ylipäänsä kaivaa (muinaisjäännökset) Ainakin museoverkon kartoista löytyi noita pisteitä ja alueita. Kuinka laajalle kaivuukielto yltää tuollaisilla alueilla/pisteillä?

Kuinka herkästi kyselette yleensä lupia? Jos joltain alueelta suunnittelee etsivänsä useamminkin ja järjestelmällisesti, on tietysti ymmärrettävää kysyä lupa mutta tuskin sitä aina tulee kysyttyä satunnaisiin pisto reissuihin?
Avatar
ILVES-Joe
Viestit: 47
Liittynyt: 02 Marras 2017, 20:00
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa, Koskenkorva/Ilvesjoki

Re: Lupa kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ILVES-Joe »

Miten löydän maanomistajan tiedot? Maanmittaustoimisto on ainakin ketjuissa tullut esille, kyselläänkö niitä joidenkin koordinaattien perusteella?
Maanmittauslaitoksen karttapaikka ja sieltä kiinteistörajat ja kiinteistötunnukset näkyviin, numeron perusteella omistaja löytyy.
Miten ootte yleensä lupaa kysyneet ja millä tavalla lupaa kannattaa kysellä maanomistajalta? Onko jotain mitä kannattaa mainita, liittyykö etsinnässä joku riski maanomistajalle?
Kun lupa on saatu, kuinka pitkään se on voimassa?
Lupa tarvitaan maanomistajalta ja jos peltoa viljelee joku muu niin myös viljelijältä lupa. Lupa kysytään vaikka pellolla ei käytäisi kuin kääntymässä.
Olen sanonut että harrastan metallinetsintää, samalla pieni selitys että etsitään kaikkea mitä maahan on tippunut, vaatesolkia, nappeja, kolikkoja jne.
Touhu on pääasiassa roskiensiivousta ja lupaa kysyessä kannattaa mainita että kaikki mitä löytyy nostetaan ja kuljetetaan pois, naulat, foliot, alumiinitölit, peltitölkit, myös pinnassa olevat muovijätteet, karkkipaperit/pussit, kertaköyttökahvikupit jne.
Riski maanomistajalle on hyvin epätodennäköinen, löydön pitää olla todella harvinainen että aiheuttaa toimenpiteitä museovirastolta ja silloinkin usein tekevät tutkimuksia satokauden ulkopuolella.

Lupa on ihan miten kysytään. Itse kysyn aina itselle ja parille kaverille. Luvan pituus, olen kysynyt luvan "toistaiseksi" ja tilanne katsotaan aina satokauden mukaan, kun kylvökoneen jäljet näkyy ei enää pellolle mennä kuin vasta puinnin jälkeen, nurmipellot rauhoitetaan heti kun alkaa vihertämään ja kun sato on korjattu niin muutaman päivän sen jälkeen. Laitumille ei mennä jos siellä on eläimiä.

Olen myös sanonut maanomistajalle että käyn näyttämässä mitä on löytynyt ja silloin kysynyt haluavatko he löydöistä jotain itselleen.
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lupa kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

Minulla on aina ollut tapana kysyä lupa: eihän sitä toisen tontille noin vain sovi mennä huitomaan. Ameriikan mantereella tulee kuula nahkaan vähemmästäkin ;) Ja minulla on aina ollut periaatteena, että mitä toisen tontilta löytyy, on lähtökohtaisesti maanomistajan omaisuutta, jollei muuta sovita. Se on mielestäni kohtelias ja rakentava lähestymistapa. Ja ehdottomasti henkilökohtainen ja rento kontakti pitää olla. Kun saat sen maanomistajan innostumaan asiasta, niin tuskin on suuria kantoja kaskessa :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lupa kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

No niin... kävinpä taas kysymässä luvan - ja sain sen :) Huvittavaa oli se, että siinä samalla omistajat manailivat ko. peltotilkulla liikkuvia koirankusettajia, että näkevät talolle, kun se talo on nykyään tyhjillään. Pelkäävät siis rosvoja. Ja nytkin siinä oli joku pariskunta jotain tonkimassa - ei toki metallinetsimellä, vaan jotain muuta puuhaamassa ja niitä katsoivat pitkään.

Pointtini on se, että tämä on erinomainen esimerkki siitä, kuinka "jää murtuu", kun menee reilusti ja nöyrin mielin esittäytymään, kertomaan asiansa ja juttelee mukavia. Nyt minä en ole heille enää tuntematon, vaan luotettu mies :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
huntman
Viestit: 30
Liittynyt: 27 Maalis 2016, 14:17
Paikkakunta: Pohjois- Karjala

Re: Lupa kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja huntman »

Onkos porukka kysellyt minkäverran lupia Metsähallitukselta?
3 viikkoa sitten laitoin sähköpostia, mutta eipä ole vielä mitään kuulunut. Taitaa olla ruuhkaa?
hellboy
Viestit: 1
Liittynyt: 27 Tammi 2020, 13:40

Re: Lupa kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja hellboy »

Kuinkas selvitetään pellon viljelijä, jos esimerkiksi vuokraa peltoa valtiolta tai kunnalta? Kun on isot alueet metsiä ja peltoja samalla kiinteistötunnuksella. Keltäs lupia kysellään tässä tapauksessa?
Avatar
Tonkija69
Raavas Tonkija
Viestit: 507
Liittynyt: 16 Marras 2017, 20:04
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Lupa kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Tonkija69 »

En oikein ymmärtänyt kysymystä (mutta se on varmaan minun ongelmani :) ) Minä olen aina kysynyt luvan molemmilta. Eli kai se omistaja löytyy sillä kiinteistötunnuksella. Ja se varmaan tietää vuokralaisensa. Eli minä tekisin niin, että pyytäisin Veijo Valtiolta (kuka se sitten onkaan) luvan sille tontille ja sitten jokaiselta vuokralaiselta erikseen heidän vuokrapläntilleen. Ne alueet, johon saa molemman kuittauksen ovat sitten luvallista seutua.

EDIT 15.4.: Esimerkki: Juuri äsken sain viestiä erään kaupungin maankäyttövastaavalta, että minulla on lupa kaikille sen kaupungin pelto-, ja puistotonteille. Lisäksi lupa on kysyttävä vuokraviljelijöiltä, joiden tiedot myös sain kaupungilta. Näin :)
"That's what I do: I dig and I find things" -- Game of Coins
Koneet: nox 800, Garrett Pro Pointer ja 300kg supermagneetti
Vastaa Viestiin