Muistutus lupa-asioista

Mitä kaikkea pitää ottaa huomioon, kun harrastaa metallinetsintää. Missä saa ja missä ei saa etsiä? Pitääkö kysyä lupa etsintään ja mistä luvan voi kysyä?
Karretti
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 23:56

Re: Muistutus lupa-asioista

Viesti Kirjoittaja Karretti »

Kiitos kaikille vastauksista ja neuvoista. Taidanpa vaan pysytellä yli 200m päässä tuosta muistokivestä jos tuonne menen etsiskelemään, tai sitten puhelu museovirastoon (olis meinaan jännä käydä lähempänäkin). Minkäänlaista talon paikkaa siellä ei enää ole näkyvillä, vain muistokivi ja kiven viejä on jo edesmennyt. Ja tottakai maanomistajan lupa niin saadaan tulevaisuudessakin jatkaa harrastamista :D
Avatar
Fisherman
Kunniajäsen
Viestit: 1696
Liittynyt: 18 Elo 2011, 20:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Muistutus lupa-asioista

Viesti Kirjoittaja Fisherman »

https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1963/19630295

Lueppa lakiteksti tuolta ja toimi sen mukaan!
Jos piilopirtistä ei mitään näkyvää jälkeä ole maastossa on suoja-alue 2m tuon muistokiven ympärillä. Ja onko merkki edes täsmälleen pirtin paikalla jos mitään jälkiä ei näy? Tuskin täsmällistä paikkaa on edes muistomerkin viejä tiennyt.
Jos paikalta jotakin yli satavuotiasta löytyy on kaivelu tietysti lopetettava.

Laissa mainittu Muinaistieteellinen toimikunta on nykyisin Museovirasto
-Xp Deus
-Garrett At Pro
Vanhin löytö kivikaudelta, + kupurasolkia, punnuksia, nuolenkärkiä, keihäänkärki (55,5 cm), dirhemeitä, kirveitä ym. n. 400-1100 jKr
Paras löytö on tämä harrastus
MPE ry
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Muistutus lupa-asioista

Viesti Kirjoittaja iron maden »

ja tietenkin tuota ennen pitää kysyä maanomistajalta lupa etsimiseen ja varsinkin kaiveluun!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
raparaantaa
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Syys 2015, 17:14
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Muistutus lupa-asioista

Viesti Kirjoittaja raparaantaa »

Viime kesänä Metsähallitus antoi hyvän tiedotteen ja ajattelin, että se olisi hyvä täällä jakaa. En ainakaan pikaisella selauksella huomannut kenenkään muun jakaneen sitä täällä. Etenkin harrastusta aloittelevia suosittelen tutustumaan tiedotteeseen:

http://www.metsa.fi/-/metallinpaljastus ... akuumalla-
Garrett AT Pro
Garrett Pro Pointer II
Turisas
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Heinä 2019, 14:21
Paikkakunta: pk-seutu

Re: Muistutus lupa-asioista

Viesti Kirjoittaja Turisas »

Terve!

Olen aloitteleva metallinetsijä samoin kuin uusi sivustolla.

Olen lueskellut metallinetsintään liittyviä ohjeita ja sääntöjä ja kaipaisin tarkennusta pariin asiaan: Kiinnostaisi tietää, miten yleensä suhtaudutaan etsintäpaikkoina tienvierustoihin ja joenvarsiin? -Eli tien- ja joenpenkat joilla ei ole viljelyksiä. Tarvitseeko niihin kysyä lupia esim. maanomistajilta?
- Taistelutta ei luovuteta! -
XP Deus, Garrett AT Max
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 413
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Muistutus lupa-asioista

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Metsähallituksen kanssa lupa-asiat hoitui helposti. Laitoin s-postia viikonloppuna ja lupa tuli eilen, selkeästi kerrottu missä lupa on voimassa. Yhden alueen kohdalta soitin vielä tarkennusta lupapäätöksen tekijälle ja sielläkin piippailu onnistuu. Nyt on joitakin kymmeniätuhansia hehtaareja luvallista metsää :D . Lupa on voimassa 2 vuotta, varmaan joutuu kyselemään sitten jatkoa.
Turisas kirjoitti: 20 Heinä 2019, 21:49 Terve!

Olen aloitteleva metallinetsijä samoin kuin uusi sivustolla.

Olen lueskellut metallinetsintään liittyviä ohjeita ja sääntöjä ja kaipaisin tarkennusta pariin asiaan: Kiinnostaisi tietää, miten yleensä suhtaudutaan etsintäpaikkoina tienvierustoihin ja joenvarsiin? -Eli tien- ja joenpenkat joilla ei ole viljelyksiä. Tarvitseeko niihin kysyä lupia esim. maanomistajilta?
Lupa pitää kysyä aina kun lapio uppoaa maahan. Ei lupien kysyminen koske pelkästään viljeltyä alueita vaan kaikkea maata jota et itse omista, omalla maalla riittää oma lupa.
Avatar
Meridiaani
Innostunut Etsijä
Viestit: 55
Liittynyt: 13 Loka 2020, 18:16

Re: Muistutus lupa-asioista

Viesti Kirjoittaja Meridiaani »

Tervehdys kaikille multasormille. :D

Tilasin juuri piipparin ja olen tässä tutustunut lakeihin, ohjeisiin ja suosituksiin. Museoviraston karttapalveluun ja ohjeisiin olen tutustunut (ja kysynyt heiltä ja saanut asiaan liittyen erinomaista informaatiota). Vanhat muinaisesineet eivät ominta juttuani olisikaan: pikemmin haluaisin löytää markka-ajan kolikoita, mutta en halua siis vahingossakaan eksyä kielletylle alueelle. Pelloillekaan en ole menossa ja jos olisin, etsisin maanomistajan ja kysyisin lupaa.

Vaikka suunnittelen toimivani näin, on silti hieman kipsaantunut olo. Ehkä lähinnä rantahiekkoja uskaltaa pöllyttää jos ei lapiolla kaiva? Jälkien siistiminen, roskien kerääminen jne on sanomattakin selvä asia.

Voikohan puistoissa huispata ja vaikka ruuvarilla varovasti sondailla? Vai tarvitaanko niihinkin kaupungin/kunnan nimenomainen lupa?
Vastaa Viestiin