Iso äyri

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Tepateukka
Viestit: 25
Liittynyt: 01 Touko 2019, 11:21
Paikkakunta: Alavieska

Iso äyri

Viesti Kirjoittaja Tepateukka »

Tuollainen komeen kokoinen äyri nousi taannoin. Kovin on heikkokuntoinen :( Tuossa ykköskuvassa näkyy kuitenkin ristikkäiset nuolet kolikon keskikohdasta oikealle. Hieman näkyy tuolla nuolten alla reunusta, jonka ulkopuolen kehällä varmaan kirjoitusta. Kuvioiden perusteella ajoittaisin 1627-1631 äyriksi, jonka kuvio näyttäis aika samalta. Ainoa vain että tuon kolikon halkaisija on 41mm ja tuo löytämäni on n. 39mm. Voi kai kolikoista syöpyä tuollainen pari milliä 350 vuodessa... ? Tuliko jokin muu kolikko jollain mieleen ?

Mahtaako kannattaa alkaa millään keinoin puhdistamaan tuon näköistä kolikkoa ? Taitaa jäädä vain puhdas kuparilätkä jäljelle...

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10467
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Iso äyri

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Itse en ainakaan lähtisi tekemään mitään puhdistusoperaatiota tuolle. Korkeintaan pyyhkisin hammasharjalla.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Tervis2
Viestit: 22
Liittynyt: 26 Touko 2017, 12:21

Re: Iso äyri

Viesti Kirjoittaja Tervis2 »

Hieno kolikko! Itse olen lukenut että oliiviöljyssä voi liottaa pinttynyttä likaa. Hyvin tuntuu toimivan. Eilen löytyi pihalta tuollaiset ja öljykylvyn jälkeen tuli helposti tunnistettavaksi.
Kuva
Avatar
Haarukka
Kunniajäsen
Viestit: 3368
Liittynyt: 03 Huhti 2014, 18:40
Paikkakunta: Raahe

Re: Iso äyri

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

Jos se on likaa niin lähtenee öljyllä tai saippualla yms. Mutta jos ei niin pinta on hapettunut. Sen hapettumankin saa pois etikalla, sitruunahapolla, elektrolyysillä yms. mutta se hapettuma on kolikon materiaalia, eli liotat osan löydöstäsi viemäriin. Ite liotin muutamaa 1800luvun rahaa yön yli etikassa, eikä ne ainakaan paremmaksi muuttuneet. Hapettumat lähti ja niiden mukana osa kuvioista, tilalle tuli hirmu karkea ja punertava pinta. Oli ensimmäiset ja viimeiset löytykolikot joita koetan syövyttämällä "puhdistaa". Jatkossa taas pelkkä pesu hammasharjan kans ja öljyäminen.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Hank da Silva
Metallinetsijä
Viestit: 478
Liittynyt: 16 Joulu 2013, 13:16
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Iso äyri

Viesti Kirjoittaja Hank da Silva »

Haarukka kirjoitti: 27 Loka 2019, 20:57 Jos se on likaa niin lähtenee öljyllä tai saippualla yms. Mutta jos ei niin pinta on hapettunut. Sen hapettumankin saa pois etikalla, sitruunahapolla, elektrolyysillä yms. mutta se hapettuma on kolikon materiaalia, eli liotat osan löydöstäsi viemäriin. Ite liotin muutamaa 1800luvun rahaa yön yli etikassa, eikä ne ainakaan paremmaksi muuttuneet. Hapettumat lähti ja niiden mukana osa kuvioista, tilalle tuli hirmu karkea ja punertava pinta. Oli ensimmäiset ja viimeiset löytykolikot joita koetan syövyttämällä "puhdistaa". Jatkossa taas pelkkä pesu hammasharjan kans ja öljyäminen.
Samat kokemukset on mulla. Ei kupari kolikkoa paljon paremmaksi saa. Vesipesu ja öljy parasta mitä voi tehdä.
25 vuotta tonkimista ja jatkuu....
Vastaa Viestiin