Pukkasi kalmistoa.

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
tarhuri
Kunniajäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: 05 Syys 2013, 20:38
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Tottakai päivitetään, ja muuten arvoisat piipparit, miltä vuosisadalta arvioisitte hautojen olevan peräisin. Luulisin sen ennepitkää selviävän. Arvauksia kiitos :D
Avatar
Oskari01
Metallinetsijä
Viestit: 463
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 17:55
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja Oskari01 »

Onnittelut löydöstä! Veikkaan 800-lukua.
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja iipe »

Valmunuppinen kaarisolki menee jo johonkin 400-800jkr.
...
Onhan tuossa selkeää viikkariakin ja tuo ekan kuvan ketjunjakaja on outo, mutta veikkaan paikan olleen käytössä tuosta 400 ->
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Rautahattu
Metallinetsijä
Viestit: 248
Liittynyt: 18 Helmi 2017, 23:07
Paikkakunta: Hämeen ja Savon rajalla

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja Rautahattu »

700-luvun loppupuolelta 800-luvun alkupuolelle ajoittuva näin lonkalta heitettynä.
SME
GM
Deus
kollikko
Kunniajäsen
Viestit: 2475
Liittynyt: 09 Syys 2012, 12:56
Paikkakunta: varsinaissuomi Kemiönsaari

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja kollikko »

Olemme pahoillamme ettei hopeaa ja kultaa esineinä löytynyt. Varmaan löytyy kunhan kaivaukset toteutetaan aikanaan. Itse emme tohtineet ronkkia sen enempää.Nopa joo. Uusista paikoista on jo viitteitä joita kieli pitkällä lähemmä jahtaamaan.Ehkä tuoreemmista paikoista saadaan esille joku jännä hopeaesine levinneenä maankäytön myötä.Onniponnia kaikille sitkeille kuranäpeille! ps. Olin vaan huomaavinani ettei nuoremmalla polvella kovin intoa näihin vanhempiin ole. Haastavin tavoite itselläni vieläkin pronssikauden esineet. Niistä tulee sellaista tutinaa kuin kivikaudenkin esineistä. Kunpa kaikilla oisi yhtä sitkeä ja ennakkoluuloton kaveri kuin minulla. Enkä tarkoita pelkästään wilma koiraani!
Seitikki
Metallinetsijä
Viestit: 107
Liittynyt: 21 Touko 2017, 20:22

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja Seitikki »

Upeita löytöjä, valottavat varmasti historiaamme. Mutta sitä mä mietin, että onko oikein kaivaa selvästä kalmistosta noin paljon esineitä? Itse teen usein niin, että yksi esine kun tulee kuopasta, huispailen lähialueen ja kartoitan signaalit. Mielenkiintoisimman signaalin kaivan. Nyt minulla on 2 kuoppaa, ja toivottavasti kaksi rautakautista esinettä ihailtavana. Maahan jää paljon esineitä ja ennen kaikkea tietoa, mutta sitten jää.
Auggu
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Loka 2017, 14:27

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja Auggu »

Olen parisen vuotta seurannut tätä foorumia, itse en harrasta metallinetsintää.

Tässä viestiketjussa minua ihmetyttää se että missä on nyt SME ryn toruvat ja ohjeistavat kitinät liikakaivamisesta (taitaa esineitä olla yli 30?), löytöalue nimittäin on erityisen pienehkö :?:
Johtuuko se siitä, että löytäjät ovat kyseisen yhdistyksen jäseniä?
Mm. Seitikin löydössä oltiin heti moralisoimassa, onko SME tosiaan näin sisäänlämpiävä ryhmittymä?
WeKinky
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Helmi 2017, 22:10

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja WeKinky »

Minulle kyllä tuli sellainen mielikuva kollikon viesteistä ettei varsinaisesta kalmistosta ole kaivettu, vaan löydetyt esineet ovat olleet hajallaan suurella alueella. Eli irtolöydöistä kyse. Ymmärsin myös että kalmiston kohdalla piippasi mutta se jätettiin rauhaan. Aivan mahtava löytö ja pitkäjänteistä toimintaa kun ovat jaksaneet etsiä sen kalmiston, moni olisi ollut tyytyväinen jo noihin esineisiin ja jättänyt jättipotin etsimättä.
Avatar
Kizmo
Metallinetsijä
Viestit: 364
Liittynyt: 17 Elo 2015, 20:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

Auggu kirjoitti:Olen parisen vuotta seurannut tätä foorumia, itse en harrasta metallinetsintää.

Tässä viestiketjussa minua ihmetyttää se että missä on nyt SME ryn toruvat ja ohjeistavat kitinät liikakaivamisesta (taitaa esineitä olla yli 30?), löytöalue nimittäin on erityisen pienehkö :?:
Johtuuko se siitä, että löytäjät ovat kyseisen yhdistyksen jäseniä?
Mm. Seitikin löydössä oltiin heti moralisoimassa, onko SME tosiaan näin sisäänlämpiävä ryhmittymä?
Jos olisit malttanut lukea ketjun kaikki viestit niin saattaisit tietää. Mielestäni on täysin eri asia kerätä laajalle leveinneitä käytössä olevan pellon kyntökerroksesta kuin kajota kyntökerroksen alle tai muulla tavalla muokkaamattoman maan sisään kätkeytyneisiin esineisiin.
XP - Garrett - Whites - Minelab & SME
moderaattori
Avatar
Sulikka
Raavas Tonkija
Viestit: 803
Liittynyt: 02 Tammi 2012, 13:44
Paikkakunta: Turenki Rock City
Viesti:

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja Sulikka »

Kizmo kirjoitti:
Auggu kirjoitti:Olen parisen vuotta seurannut tätä foorumia, itse en harrasta metallinetsintää.

Tässä viestiketjussa minua ihmetyttää se että missä on nyt SME ryn toruvat ja ohjeistavat kitinät liikakaivamisesta (taitaa esineitä olla yli 30?), löytöalue nimittäin on erityisen pienehkö :?:
Johtuuko se siitä, että löytäjät ovat kyseisen yhdistyksen jäseniä?
Mm. Seitikin löydössä oltiin heti moralisoimassa, onko SME tosiaan näin sisäänlämpiävä ryhmittymä?
Jos olisit malttanut lukea ketjun kaikki viestit niin saattaisit tietää. Mielestäni on täysin eri asia kerätä laajalle leveinneitä käytössä olevan pellon kyntökerroksesta kuin kajota kyntökerroksen alle tai muulla tavalla muokkaamattoman maan sisään kätkeytyneisiin esineisiin.
Museoviraston ohjeistus on 1-2 esinettä ja ilmoitus sekä 200m päähän löydöstä. Alue ei taida olla 6 km kokoinen? Sme ajoi aikaisemmin tuota linjaa, onko sme:n linja nyt muuttunut?
Avatar
brosse
Kunniajäsen
Viestit: 1691
Liittynyt: 28 Syys 2008, 15:08
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja brosse »

Nyt taitaa Kizmolla olla vähän hakusessa asiantuntemus. Kerätään tavarat :lol:
Unohtui kun nauratti niin paljon.
Edittiä: Kollikolle ja kaverille onnittelut hienosta löydöstä :)
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks


Kuva
Avatar
Kizmo
Metallinetsijä
Viestit: 364
Liittynyt: 17 Elo 2015, 20:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

brosse kirjoitti:Nyt taitaa Kizmolla olla vähän hakusessa asiantuntemus. Kerätään tavarat :lol:
Olen pahoillani jos henkilökohtainen näkemykseni ei mene yhteen muiden kanssa :)

Mutta pysyn kyllä tuossa edellämainitussa kannassani, esineiden määrästä voi olla tietysti montaa mieltä mutta ylikaivamiseksi en tällaista tulkitsisi. Olihan noita löytäjiäkin jo ymmärtääkseni enemmän kuin yksi?
XP - Garrett - Whites - Minelab & SME
moderaattori
Avatar
Oskari01
Metallinetsijä
Viestit: 463
Liittynyt: 13 Helmi 2015, 17:55
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja Oskari01 »

Löytäjien määrä ei taida vaikuttaa siihen montako löytöä sieltä kuuluisi nostaa ja eikö tuolla jo aiemmin sanottu että kalmisto löytyi metsästä ja sulia pronsseja ympäröiviltä pelloilta? Muutama löytö pieneltä alueelta metsästä riittäisi. Moniko tämänkin viestiketjun kommentoijista on lopettanut kaivelut joka kerta kahteen vanhaan esineeseen..? Kiitokset kollikolle hienon löydön jakamisesta kaikkien nähtäväksi :D
Avatar
Esko65
Viestit: 34
Liittynyt: 25 Joulu 2014, 16:51
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja Esko65 »

Onnittelut Kollikolle. Laitoin onnittelut myös tälle vastaavalle facesivulle, mutta viesti poistettiin. Syynä oli kai se kun siinä aprikoin, että koska mahtaa "liikaa nostettu tavaraa" -porukan laulu alkaa. Mahtaakohan tämä viesti pysyä täällä!? :D
Garrett, C.scope
kollikko
Kunniajäsen
Viestit: 2475
Liittynyt: 09 Syys 2012, 12:56
Paikkakunta: varsinaissuomi Kemiönsaari

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja kollikko »

Kiitti Eskoseni. Facessa sun täytyy olla hyväksytty lähettämään viestejä jos ei oo jo kaveri. Katson viestipyynnöt ja hyväksyn jos näkyy. Lait ja parakraahvit on tunnollisesti otettu huomioon.
Bruin
Kunniajäsen
Viestit: 2187
Liittynyt: 01 Syys 2013, 17:31
Paikkakunta: Turengi

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja Bruin »

Taas alkoi sama laulu!
Aina kun joku tekee hienon löydön, niin sama laulu alkaa.
Pitääkö ensimmäisen löydön jälkeen siirtyä 6 kilometrin päähän kaivelemaan?
Tuleepahan ainakin käveltyä/ajeltua.
Avatar
Sulikka
Raavas Tonkija
Viestit: 803
Liittynyt: 02 Tammi 2012, 13:44
Paikkakunta: Turenki Rock City
Viesti:

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja Sulikka »

Bruin kirjoitti:Taas alkoi sama laulu!
Aina kun joku tekee hienon löydön, niin sama laulu alkaa.
Pitääkö ensimmäisen löydön jälkeen siirtyä 6 kilometrin päähän kaivelemaan?
Tuleepahan ainakin käveltyä/ajeltua.
Oma lauluni ei johdu löytöjen määrästä, vaan siitä että yhdistys nimeltä Sme on kärkkäästi kommentoinut ja ajanut tuota 2 löydön politiikkaa ja 200 siirtymää. Paitsi tässä tapauksessa...
Avatar
SME Ry
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Loka 2012, 16:43
Viesti:

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja SME Ry »

Auggu kirjoitti:Tässä viestiketjussa minua ihmetyttää se että missä on nyt SME ryn toruvat ja ohjeistavat kitinät liikakaivamisesta (taitaa esineitä olla yli 30?), löytöalue nimittäin on erityisen pienehkö
Toisen löytäjän kanssa käymäni puhelinkeskustelun mukaan ymmärsin, että alue päinvastoin olisi ollut varsin suuri? Löytäjät korjatkoon, jos olen väärässä, mutta saamani käsityksen mukaan alueen koosta johtuen eivät paikalla käyneet arkeologit olleet ylikaivamiseen puuttuneet.

------------------------------

Mitä taas mainitsemaasi torumiseen ja kitinään tulee, niin kyllä sekin sieltä tulee jos sille on aihetta - SME:lle ei ole ongelma myöntää yhdistyksenä virheitään jos sellaisia on tehty, eikä ainakaan sorruta selittelemään tai piilottelemaan virheitä, vaan jos moka on tehty niin siitä kerrotaan ja otetaan opiksi.

Ylikaivamisesta puhuminen ei ole kitinää, vaan siihen puuttuminen riippumatta siitä, kuka tai mikä taho on ylikaivamiseen on syyllistynyt on koko harrastuksen etu. On metallinetsijän ammattitaitoa osata lopettaa ajoissa.

Mitä yhdistyksen vetämään linjaan tulee, niin se on pysynyt käytännössä samana aina yhdistyksen perustamisesta asti.

Lasse Nyman
Suomen Metallinetsijät ry:n puolesta
Avatar
brosse
Kunniajäsen
Viestit: 1691
Liittynyt: 28 Syys 2008, 15:08
Paikkakunta: Janakkala

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja brosse »

SME Ry kirjoitti:
Auggu kirjoitti:Tässä viestiketjussa minua ihmetyttää se että missä on nyt SME ryn toruvat ja ohjeistavat kitinät liikakaivamisesta (taitaa esineitä olla yli 30?), löytöalue nimittäin on erityisen pienehkö
Toisen löytäjän kanssa käymäni puhelinkeskustelun mukaan ymmärsin, että alue päinvastoin olisi ollut varsin suuri? Löytäjät korjatkoon, jos olen väärässä, mutta saamani käsityksen mukaan alueen koosta johtuen eivät paikalla käyneet arkeologit olleet ylikaivamiseen puuttuneet.

------------------------------

Mitä taas mainitsemaasi torumiseen ja kitinään tulee, niin kyllä sekin sieltä tulee jos sille on aihetta - SME:lle ei ole ongelma myöntää yhdistyksenä virheitään jos sellaisia on tehty, eikä ainakaan sorruta selittelemään tai piilottelemaan virheitä, vaan jos moka on tehty niin siitä kerrotaan ja otetaan opiksi.

Ylikaivamisesta puhuminen ei ole kitinää, vaan siihen puuttuminen riippumatta siitä, kuka tai mikä taho on ylikaivamiseen on syyllistynyt on koko harrastuksen etu. On metallinetsijän ammattitaitoa osata lopettaa ajoissa.

Mitä yhdistyksen vetämään linjaan tulee, niin se on pysynyt käytännössä samana aina yhdistyksen perustamisesta asti.

Lasse Nyman
Suomen Metallinetsijät ry:n puolesta
Mielestäni on hyvä, että aika ajoin otetaan liikakaivaminen esiin näiden löytöpostaustenkin yhteydessä. En syyttele yhdistyksiä enkä yksittäisiä harrastajia mahdollisista virheistä (koska itsekkin olen harrastuksessani virheisiin syyllistynyt), mutta tässä tapauksessa olisi tosiaan hyvä yhdistyksen myöntää että sen jäsenet eivät ole toimineet tässä tapauksessa kyseisen yhdistyksen vetämän linjan mukaisesti. Muuten yhdistyksen uskottavuus on mielestäni mennyttä ja kaikki onkin vain "tekopyhyyttä". Yhdistyksen puheenjohtaja kirjoittaa ylempänä "ettei sorruta selittelemään ja piilottelemaan virheitä" jne. tosiaankin jos on mokattu niin olisi paikallaan myöntää se :)

Löytökohteesta sen verran, että sen tarkastusraportissa lukee mm.näin: " ........ pihapiiristä etelään, kalliorinteeltä löytyi metallinpaljastimella lukuisia rautakauteen ajoittuvia esineitä". Peltolöydöistä ei mainita mitään?

Löytökohde on alle 100m tunnetusta muinaisjäännöksestä, nyt löytökohde on suojeltu ja rajattu ilmeisesti löytöalueen mukaisesti niinkuin alustavassa tarkastuksessa yleensä tehdään, suojelualue on n.80x50m, joten nähdäkseni kyse ei ole "varsin suuresta alueesta".

On vain ajan kysymys koska Museovirasto vie jonkun "liikaakaivetun" löytökohteen vaikkapa oikeuskäsittelyyn?

Toivotan hyvää syksyä, innostavaa ja hedelmällistä, eikä syyllistävää yhteistyötä kaikille harrastajille sekä ammattilaisille!

Reijo Hyvönen

Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät Ry
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks


Kuva
kollikko
Kunniajäsen
Viestit: 2475
Liittynyt: 09 Syys 2012, 12:56
Paikkakunta: varsinaissuomi Kemiönsaari

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja kollikko »

Täälähän taas soopaa viljellään tietämättömyyttään. Ensinnäkin viereinen ns. Suojelualue on kartanon pihapiiri ilman mitään löytöjä. Jonka voi helposti tarkistaa. Toiseksi. Irtolöytöjä alueen ympärillä ei noteerattu jostain syystä. Alue siinä lähistöllä on potentiaalista rautakautta joten katsomme että alustava metallinetsintä olisi suotavaa lisäalueiden toivossa suotavaa. Tuon rajatun alueen ulkopuolelta on ilmoitettu mm. Solkifragmentteja, nuolenkärkiä.suurjn alue rinteestä missä näytti olevan maaston perusteella ja ilmaisimen mukaan paljon metallia jätettiin kaivamatta mutta esiteltiin paikalle saapuneiden museoedustajille. Keskustelu osaltani aluetta koskien päättyy kunnes saamme lisätietoa löydöistä. Oishan varmaan muutamat tyytyväisiä olleet jos kalmiston psikkaa ei olisi löytynyt. Pullanmuruja seuraamalla ne löytyy tulevaisuudessakin.minä katson olevani oikeassa vaikka virasto keksii uuzia laittomia sääntöjä jatkuvasti. Mkkä on tää uus hätäselitys? Muinaislöydöt pyritään säilyttämään seuraaville sukupolville. Siis ei minun?, joka on työtä tehnyt. Pojanpojillekko kerrotaan samaa. Sielläkö nd maassa paranee ja joskus ei tuhlata paskaan rahoitusta jz joku vielä kaivaa pari kuoppaa. Ulkoistus ei miellestäni ole juuri asiaa kaivuiden suhteen ole parantanut. Tekis mieli sanoa että haistakaa *****. Mutta en sano.
kollikko
Kunniajäsen
Viestit: 2475
Liittynyt: 09 Syys 2012, 12:56
Paikkakunta: varsinaissuomi Kemiönsaari

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja kollikko »

kollikko kirjoitti:Täälähän taas soopaa viljellään tietämättömyyttään. Ensinnäkin viereinen ns. Suojelualue on kartanon pihapiiri ilman mitään löytöjä. Jonka voi helposti tarkistaa. Toiseksi. Irtolöytöjä alueen ympärillä ei noteerattu jostain syystä. Alue siinä lähistöllä on potentiaalista rautakautta joten katsomme että alustava metallinetsintä olisi suotavaa lisäalueiden toivossa suotavaa. Tuon rajatun alueen ulkopuolelta on ilmoitettu mm. Solkifragmentteja, nuolenkärkiä.suurjn alue rinteestä missä näytti olevan maaston perusteella ja ilmaisimen mukaan paljon metallia jätettiin kaivamatta mutta esiteltiin paikalle saapuneiden museoedustajille. Keskustelu osaltani aluetta koskien päättyy kunnes saamme lisätietoa löydöistä. Oishan varmaan muutamat tyytyväisiä olleet jos kalmiston psikkaa ei olisi löytynyt. Pullanmuruja seuraamalla ne löytyy tulevaisuudessakin.minä katson olevani oikeassa vaikka virasto keksii uuzia laittomia sääntöjä jatkuvasti. Mkkä on tää uus hätäselitys? Muinaislöydöt pyritään säilyttämään seuraaville sukupolville. Siis ei minun?, joka on työtä tehnyt. Pojanpojillekko kerrotaan samaa. Sielläkö nd maassa paranee ja joskus ei tuhlata paskaan rahoitusta jz joku vielä kaivaa pari kuoppaa. Ulkoistus ei miellestäni ole juuri asiaa kaivuiden suhteen ole parantanut. Tekis mieli sanoa että haistakaa *****. Mutta en sano.
jos ei joku pienellä näppäimistöllä kirjoitettuna kirjainvirheitä ymmärrä, niin ihan sama. Toiminta jatkuu tehokkaana. Toivottavast muutkin ymmärtävät sen. Pian on kaikki paikat täynnä irtolöytöjä mitkä vain sekoittavat museon ammattilaistenkin pasmat kun muutaman löydön perässä ei taatusti peltokatselmuskuikuilua kummenpaa tehdä. Korostan kuitenkin että kunnioitan tutkijoiden vaikeaa työtä heidän tehtäväkenttänsä rajoittuneisuudesta huolimatta.
Avatar
Jasser
Raavas Tonkija
Viestit: 765
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 19:07
Paikkakunta: Rusko

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja Jasser »

Miksi yleensäkään mennään kaivamaan jo löydettyjen kohteiden välittömään läheisyyteen?
Mielestäni joidenkin etsijöiden sääntöjen/ohjeistuksen tulkinta 2m näkyvästä kohteesta on aika härski jos paikka on ns. täpän alla,
Kohteesta riippuen mielestäni 100-200m olisi kohtuullinen matka pois lukien linnan yms. rauniot mitkä yleensä ovatkin jo aluesuojattuja.
Aluesuojatut paikat eivät mielestäni tarvitse enää lisäsuojaa vaan loppuvat siihen mihin raja on vedetty.
Vastuu kaivuista ei mielestäni kuulu yhdistyksille vaan kaikille kaivajille (niillekin jotka eivät kuulu mihinkään yhdistykseen) koska yhdistykset ovat ohjeistaneet kaivajia ja velvoittaneet nämä noudattamaan annettuja sääntöjä. Niitä on valitettavasti myös sellaisia kaivajia jotka valitsevat kaivuupaikat myös sieltä missä ei saisi kaivaa. Nyt kun metallinetsintä harrastus on lisääntynyt, upeita löytöjä on tullut ja asia on herättänyt keskustelua uskoisin että sääntöjä tullaan muuttamaan ja toivottavasti ainakin selkeyttämään. Toivottavasti nämä muutokset tapahtuvat meidän etsijöiden hyväksi ja luulisin että omalla esimerkillämme pystymme vaikuttamaan asiaan.
Viimeksi muokannut Jasser, 05 Loka 2017, 20:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XP Deus 2
Muuta alan roinaa..
Avatar
Kizmo
Metallinetsijä
Viestit: 364
Liittynyt: 17 Elo 2015, 20:11
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja Kizmo »

Nyt on syytä jo moderaattorin asemassa puuttua tähän, en ala ketjua siivoamaan mutta annan nootin tasapuolisesti kaikille, myös itselleni.

Foorumilla on osio nimeltä METALLINETSINNÄN LUVAT, ETIIKKA & SÄÄNNÖT

Perustin sinne ketjun joka on pyhitetty tälle keskustelun aiheelle ja tulevaisuudessa tulemme kyllä katsomaan että asiaan liittyvät viestit pysyvät sitten siellä. On turhaa saastuttaa useita löytöketjuja samalla asialla.

http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... 28&t=22821
XP - Garrett - Whites - Minelab & SME
moderaattori
kollikko
Kunniajäsen
Viestit: 2475
Liittynyt: 09 Syys 2012, 12:56
Paikkakunta: varsinaissuomi Kemiönsaari

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja kollikko »

Pyhitety olkoon asiasi kizmo. Konkarina SINUN OLISI OLLUT HYVÄ KERTOA ASIASI oho! Isolla tuli. Mikä siis vaivaa mieltäsi? Voit sen minulle kertoa, niin voin ehkä auttaa sinua sieluasi vaivaavalla asialla. Moraalisuus tällä harrastusalalla on täysin sekavalla, eri mielipiteenedustajien ja intressejen mielivallan manipuloitavissa. Se, mikä on oikein muodostuu olemassa olevien käytäntöjen mukaan mitä olen oman omanTuntoni mukaan muokkaamassa. En ota huomioon käskyjä ja määräyksiä millä ei ole lainvoimaa. Mikään selitys ei ole ettei ole resursseja ja kiinnostusta harrastajien toimintaa kohtaan. Ottakaamme , myös te oppimattomat poikaset, etei käytäntö aluemuseoiden ja voimakkaampien toimijoiden suhteen ole suinkaan yhdenmukainen, vaan sekaannus on kuin raamatun tarinoista.rukoilen heikkojen etsijöiden pholesta että ymmärtäisivät liittyä yhteiseen rintamaan puolustamaan Suomen kansan historian tutkimusta. Kuten olemme nähneet viimmeaikoina, on nuoriso ja naiset, ei vähinpänä kiinnostuneet asiasta juuri kun arkeologiamme rypee syvimmissä pohjasavissa rahoituksensa puutteen vuoksi. Menkää, hyvät ihmiset ja nipottajat katsomaan miten huonosa kunnossa ovat kansalliset, luonnossa esiintyvät kansallisaarteemme. Kuppikivet ja röykkiöt rehottavat ja vielä ne kehdataan esittää tarkastetuiksi vijme aikoina. Paljkn on sontaa ilmassa, mutta minä sen heitän näin paljain käsin ja ylpeänä.hohhoijaa. meen vessaan.
kollikko
Kunniajäsen
Viestit: 2475
Liittynyt: 09 Syys 2012, 12:56
Paikkakunta: varsinaissuomi Kemiönsaari

Re: Pukkasi kalmistoa.

Viesti Kirjoittaja kollikko »

P.S unohtu. Pitäskö laitta eri osastot etsijöille jotka hakevat esnöistä ja tietoa. A. Museon käyttöön pelkästään. 2. Suomen kansalle sen historian selvittämiseen. Iii. Kunhan jotain panen välitgämättä hittojakaan mitä mieltä ollaan kunhan julkaistaan. Sori siitä. Ei mulla muuta jos muut on hiljaa ja kumartavat suuntaani. Ei vaan. Tervetuloa kaikki kakkoskategoriaan kujluvat. Muutama sata kaveria on käynyt ja ovat ymmärtääkseni jotain oppinetkin. Kjinka on nikn monta sääntöjen lukijaa täällä? Olen aina oletanut että metallinetsijän etiikkaan kuuluu ennakkoluulottomuus. Rohkeus, lujuus ja peräänantamattomuus ovat hyveitä. Mikkä ovat meidän omia. Sanoisin että sitkeys, notkeus ja rakkaus upeaa maatamme kohtaan.
Vastaa Viestiin