Metallinetsinharrastus elää kukoistustaan…

Kerro meille Suomen mediaan yltäneet aarrelöydöt ja kätköt.
Timeless
Innostunut Etsijä
Viestit: 54
Liittynyt: 09 Syys 2013, 16:55
Paikkakunta: Stadi, Varsinais-Suomi, Satakunta

Metallinetsinharrastus elää kukoistustaan…

Viesti Kirjoittaja Timeless »

XP, GM, Garret, Fiskars, Podengo(gamekeeper)
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Metallinetsinharrastus elää kukoistustaan…

Viesti Kirjoittaja iipe »

Hyvä artikkeli.
Jutussa nostetaan vahvasti esille ongelmaa, jota omasta mielestäni ei kuitenkaan ole, tai se olisi ainakin helpoin järjestelyin täysin poistettavissa.
Esineet eivät välttämättä vaadi mitään konservointia.
Esimerkiksi Englannista löytämäni esineet (roomalaisaikaisia ym.) on lähetetty paikallisen museon kautta minulle konservoimattomina ja tuolla ne on kuin löydettäessä. Lähinnähän ne on "arvometalleja", mutta niitähän me täällä Suomessakin pääsääntöisesti nostetaan. Joihinkin olen sipaissut renesainsse waxia, mutta jos niitä alkaisi "pullasutimaisesti" hinkuttelemaan, menisihän siinä ikuisuus. (kuten nyt meidän museolla).
Toisen mallin voisi myös kopioda tuolta Englannista. Onko sen museon haalittava itselleen joka helvekon viskari ja tasavartinen katkelma?
Tiedot ylös ja tehköön löytäjä romuilla mitä tykkää!
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Vesku-457
Innostunut Etsijä
Viestit: 80
Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:19

Re: Metallinetsinharrastus elää kukoistustaan…

Viesti Kirjoittaja Vesku-457 »

Samaa mieltä kuin Iipe, minulle uutena tuli tuo Löytö-Sampo sivusto https://dev.loytosampo.fi/fi/finds/face ... ble?page=0
Hyvin harvoin museossa käyneenä oli mukava nähdä noita löytöjä konservoituna.
Avatar
VeeVee
Raavas Tonkija
Viestit: 505
Liittynyt: 29 Joulu 2011, 01:37
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa, Oulu & ympäristö

Re: Metallinetsinharrastus elää kukoistustaan…

Viesti Kirjoittaja VeeVee »

Jotenkin tuntuu, että eikö museovirasto voisi antaa jonkinlaisen näppärän konservointiohjeen löytäjille, kuin että jätetään maan poveen lojumaan ja joku romueinari ne sieltä hetken kuluttua kerää ja vie sulatukseen? Mielestäni tuommoinen maahanjättöidea on täysin päätön.

Itse ajattelisin toimintamalliksi esimerkiksi seuraavaa: Kuva ja paikkatiedot museovirastolle, ruokaöljy pintaan ja kuivaan paikkaan varastointi. Tuskin ruostuminen nopeutuu, verrattuna maahan jättämiseen? Ja romuksi joutumisen riski poistuu.
Sitten jos museo haluaa niitä kokoelmiinsa, niin ottaa vaan löytäjään yhteyttä kun kiireet vähenee.

Tämä on minun mielipide, ei luonnollisestikaan edusta kaikkien mielipidettä :D
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti

Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Metallinetsinharrastus elää kukoistustaan…

Viesti Kirjoittaja iipe »

Saivartelua, mutta mites kun museo kehottaa rikkomaan lakia?

2 luku
Irtaimet muinaisesineet.
16 §
Sen, joka löytää rahan, aseen, työkalun, koristeen, astian, kulkuvälineen tai muun sellaisen esineen, jonka omistajaa ei tiedetä ja mikä voidaan olettaa vähintään sadan vuoden vanhaksi, on viipymättä toimitettava esine sellaisenaan puhdistamattomana löytöpaikkaa sekä löytöön liittyviä olosuhteita koskevine tarkkoine tietoineen muinaistieteelliselle toimikunnalle.

Ja nyt pyytävät peittämään takaisin maahan!
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10447
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Metallinetsinharrastus elää kukoistustaan…

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Katselin noita kuvia löydöistä, joita konservoidaan, niin täytyy ihmetellä, että joukossa on tavallisia rautaisia (ja erittäin huonokuntoisia) hevosvaljaiden solkia jotka voivat olla sata vuotta vanhoja, tai sitten ei.
Asioistahan en tietenkään mitään ymmärrä, mutta ehkä itse keskittyisin kuitenkin niihin harvinaisempiin esineisiin (nuolenkärkiin, keihäänkärkiin ym.) konservoinnissa.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vastaa Viestiin