Esittäytymisareena

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
ehkä
Kunniajäsen
Viestit: 1304
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 13:55
Paikkakunta: kossu

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja ehkä »

Mitä eikö paini enää kinnostakkaan. :mrgreen:
Tervetuloa vaan,ep rupeaa olemaan jo aika monta tonkijaa.
Aes
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Syys 2014, 11:43

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja Aes »

Morjes! Vaasassa asuva 30-vuotias aloitteleva piippailija ilmoittautuu paikalle. Alkukesästä sain käyttöön Ace 250 ja hieman myöhemmin Bullseye TRX:n - tällä kokoonpanolla onkin tullut harjoiteltua paikallisilla uimarannoilla ja myös hieman kotikonnuilla Kuusamossa.

Olisin erittäin kiinnostunut yhteispiipeistä (/makkaranpaistoista) muiden piippailijoiden kans!
Erä-Kettu
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Marras 2014, 09:17

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja Erä-Kettu »

No Terveppä terve terve tervee!

Täällä ilmottautuu 30v uusi piippailu harrastusta aloitteleva jannu Hollolasta.
Tänää tuli pistettyä tilaukseen Garret Ace 250,nyt sormet syyhyten oottelen koska perillä.Pro PinPointer sitten vähän ajan päästä viel tilattava.Vähän huonoon aikaa vuodesta heräs kiinnostus mutta onpahan ainakin jotain miks kevättä oottelee :) Voi olla että jotain video klippejäkin teen kalastus videoiden lisäks.

Yhden löydön olen vahingossa tehny noin 12-13v sitten kun oikasin pellon yli järvenrantaa ni oli joltain tippunu peltoon Paasikiven hopeinen 10 markan juhlaraha puoliks maahan painuneena. Kunto on liki lähes uuden veronen.
Avatar
-miksu-
Raavas Tonkija
Viestit: 957
Liittynyt: 30 Elo 2012, 18:36
Paikkakunta: Nousiainen

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja -miksu- »

Vois tännekki jotai laittaa eli 17v olen ja tällä hetkellä en opiskele mitään (paitsi piippailua) :wink:

Nyt ei jaksa keksii enempää :lol:
XP Deus
Vanhimmat kolikot 3x Otto III penning 991-1002, 6x Dirhem 700-1000, Thietmar billung 1025-35+4 tunnistamatonta 1000-luvulta
Tunnistettuja rautakautisia esineitä löytynyt: yli 200
paras löytö: hopeinen apostolilusikka 1400-luvulta
Avatar
kimezki
Innostunut Etsijä
Viestit: 62
Liittynyt: 29 Kesä 2012, 18:43
Paikkakunta: lappeenranta

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja kimezki »

Laitetaan itestäkin vähän tietoa tänne :)

Olen 22-vuotias nuori mies Lappeenrannasta. Itse en henkilökohtaisesti tunne ketään harrastelijaa, mutta foorumilla ja lehdestä olen huomannut niitä olevan täälläpäin :)
Foorumia olen selaillut noin 2-3 vuotta ja vihdoin hankin metallinpaljastimen itselleni (Garrett ace 250).
Metallinetsintä taisi tulla minulle mieleen maasta löydettyiden kolikoiden takia :lol: Minua on aina on kiinnostanut maasta löydetyt esineet/kappaleet tai kolikot, vaikka kaverit eivät kehtaa edes kolikkoa maasta noukkia "maineen" takia.

Kaikenlaisia ajanvietettä olen yrittänyt keksiä ja nyt todellakin sen löysin :idea:
Noin 2 viikkoa olen metallinpaljastinta testaillut ja löydöt ovat olleet: pullonkorkkeja, rullalaudan rengas, erikokoisia hylsyjä, lyijyä, hevosenkengän nauloja, 1 markka vuodelta 1971 ja parit lasipullot/sirpaleet napannut matkaan samalla ettei esimerkiksi koirat telo tassujaan.

Lappeenrannassa sijaitsevat metallinetsijät voi laittaa minulle YV:llä viestiä jos haluaa piipparointiseuraa (olen ujompi tapaus), kertoa löydöistään tai haluavat tarjota maitaan tutkittavaksi (tuskin mutta koitetaan kuitenkin :mrgreen: )

Mutta tässä pienimuotoinen esittely minusta ja kiitokset kaikille foorumille kirjoittaneille ja kuvia laittaneille :!: :)
Foorumista on ollut todella paljon apua harrastuksen aloitukseen, löytöjen tunnistukseen ja aina on ollut mielenkiintoista katsoa mitä on löytynyt :)
Metallinpaljastin: AT Gold
Pinpointer: Nokta pointer
Muut välineet: Lapio, istutuslapio, hammasharja.
Vanhin löytö ja kolikko: 5 Penniä vuodelta 1898
Aloitteleva harrastaja
Avatar
Stereo-tyyppi
Viestit: 22
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja Stereo-tyyppi »

Voisi kai tähänkin jotain riipaista.

Olen 26-v stadissa asuva opiskelija; juuri nyt kesällä valmistumassa. Kolikoiden ja seteleiden keräily on aina ollut lähellä sydäntä. Viimeiset pari vuotta kerännyt hieman aktiivisemmin painotusalueena markkasetelit.

Tuosta varmaan halu piippailla on tullutkin, toiveena löytää vanhoja (<1864) kolikoita ja muuta mukavaa. Ehkäpä pääasiallisena tavoitteena kuitenkin ulkoilu ja luonnossa liikkuminen, jotka ovat aina mukavaa puuhaa.

Laitteeksi on postissa tulossa Minelab X-Terra 705. Muita piippareita täältä pääkaupunkiseudulta en tunne, mutta näitä tuntuu piisaavan.
Minelab X-Terra 705 | Garrett At Pro-Pointer
Vanhin kolikko: 10p 1996
Harrastuksen saldo: -438,98 €
Pukkilan pojat
Innostunut Etsijä
Viestit: 64
Liittynyt: 23 Heinä 2014, 21:50
Paikkakunta: Pukkila

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja Pukkilan pojat »

Elikkäs 40v pojanviikari Itä- uudeltamaalta Pukkilasta. Huispauksessa on menossa toinen kausi. Mukana on monesti vuorotellen huispauksesta kiinnostuneet pojat (11v ja 9v).
Kipinä tähän lajiin lähti tästä sivustosta kun olin pari vuotta seurannut muiden tekemiä löytöjä.
Jospa tällä kaudella jo saisin aikaiseksi esitellä myös omia löytöjä. Pukkilan oma historia on vaan aika "köyhää" ja löydöt sen mukaisia tähän asti olleet. Kolikoita ja hevoshärpäkkeitä. Kivikautisia rauhoitettuja alueita on muutama, mutta jospa tulevaisuudessa myös rautakautinen. Suurin nautinto harrastuksessa on kyllä ollut luonnossa liikkuminen ja mikäs sen parempaa on kuin juoda eväs kahvia istuskellen pellonreunassa ja katsella ilta-auringon valaisemaa maisemaa. Jos tästä naapuri pitäjistä (ja kauempaa myös) löytyy innokkaita huispaajia ja seura kelpaa, niin ottakaa yhteyttä.
C.Scope 3MX Teknetics EuroTek PRO 12x13DD Nel Tornado
Avatar
Paramedio
Kunniajäsen
Viestit: 1172
Liittynyt: 04 Loka 2012, 18:10
Paikkakunta: Kainuu

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja Paramedio »

Tervehdys!
35-vuotias uusi piippari ilmoittautuu Kainuun syvistä metsistä. Asustelen perheen kanssa Sotkamossa ja ensimmäinen kausi lähti liikkeelle mielestäni varsin mukavasti (muutamia kolikkoläytöjä). Harrastusta olen suunnitellut jo pari vuotta ja foorumiakin seurannut pitkän aikaa, kunnes tänä keväänä päätin laitteen ostaa ja Garrett AT pro löysi meiltä uuden kodin. Luonnossa tulee muutenkin liikuttua paljon kalastaen ja koiran kanssa metsästäen... Kainuusta ei taida kovin paljoa olla harrastajia ainakaan täällä foorumeilla? Oulunseudulta tuntuukin löytyvän enemmän ja liitynkin mukaan heidän järjestämiin yhteispiippailuihin :)
XP Deus
MI-6 pointer
Supermagneetti GTN-48 ja 60

http://www.suomenmetallinetsijat.fi
https://www.facebook.com/SuomenMetallinetsijatRy

"My precious!" - Gollum, lord of the rings
Avatar
bishbish
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Heinä 2015, 21:12
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja bishbish »

Nostelen tämän, kai se on kohteliasta postata ekana esittelyketjuun :D

Etelä-Pohjanmaalta 30v.+ naisihminen, historia ja kaikenlainen keräily on kiinnostaneet aina, isänperintöä vähän molemmat ja niin on oikeastaan tämä harrastuskin. Isäni nimittäin kuoli reilu vuosi sitten, mutta viimeisinä vuosinaan harrasti metallinetsintää, jotenkin se jäi itselle mieleen ja tuli sitten hankittua oma masiina ja ihan hauskaahan tämä on :)

Peltotontilla asustellaan, et sitä on tullut näin alkuun tongittua ja onhan siellä roinaa... Vaihtaisin mielelläni muutaman sanasen entisten asukkaiden kanssa, heidän jätteenkäsittelytaitonsa eivät mitenkään mainittavasti minua miellytä :roll: Enpä ees tiennyt et miten monenlaisia repäisykorkkeja sitä onkaan tehty!

Mitähän muuta... No, perheeseen kuuluu mies, kolme lasta ja sit kissoja ja koiria, perheen kanssa myös geokätköillään laiskasti. Oon myös irkkaaja, mut ilmeisesti tän harrastuksen puitteissa ei elävää kannua löydy? Eipä kai muuta, hyviä löytöjä kaikille!
Garrett Ace 250
hitvetyinen
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Elo 2015, 19:30

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja hitvetyinen »

Oon vaikka minkäikänen nainen ja seurannut foorumia varmaan noin neljä vuotta. Olen antanut itselleni porttikieltoa tänne aina noin puoleksi vuodeksi, etten vaan intoutuisi liikaa. Nyt sitten elämäntilanne antoi mahdollisuuden hankkia vimpain ja vähän aikaakin tönkimiseen. Muutaman päivän olen kaivellut kuoppia ja nostanut rautanauloja sekä just noita pullonkorkkeja kaikissa muodoissaan. Ötököitä on niin paljon ilmassa ja iholla, että joutuu kesken kuopimisen lähtemään karkuun sisätiloihin. Toisaalta on myös liian kuuma nyt puhkua.
Asusutelen itäisellä uudellamaalla ja edellisen kirjoittajan tapaan haluaisin keskustella jätehuollosta edellisten asukkaiden kanssa. Ilman piippariakin olen löytänyt täältä jo kuusi billnäsin kirveenterää ja lukuisia häkkyröitä ja yhden vanhan rautaisen viisimarkkasen. Ihan vaan kukkapenkkiä tehdessäni. Kroonisesti uteliaana kuopsuttelen tontilla kuin kananen. Odotan, että saisin luvan jollekin pellolle, kunhan kyntävät tai onko parempi ennen kyntöä jo mennä?
Tontilla piippaa metrin matkalla kymmenesti. En arvaa ihan kääntää joka paikkaa. Siitä tulee kyllä sanomista, kun isäntä yrittää ajella nurmikkoa ja multa lentää vaan:D
Terve kaikki!
Ace 250 ja Pro Pointer.
Bruin
Kunniajäsen
Viestit: 2187
Liittynyt: 01 Syys 2013, 17:31
Paikkakunta: Turengi

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja Bruin »

Tervetuloa joukkoon!
Laita mieltäsi askarruttavat kysymykset tuonne: Etsiminen & Muut varusteet / Techniques
Ettei tästä tule kysy ja vastaa palstaa.
Hyviä löytöjä sinne.
JarGon
Viestit: 3
Liittynyt: 24 Helmi 2016, 19:50

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja JarGon »

Terveeks kaikille

Oma kiinnostus lähti äskettäin lähinnä vahingosta liikkeelle, kun rikoin töihin hankitun "metallinpaljastimen" ja päätin ostaa itselleni oman laitteen, jota on tarkoitus käyttää sitten töissä. Samalla tuli lueskeltua tätä saittia ja ompa jopa muutama jakso katsottu jo "Diggerssiä". Ja teidän kaikkien kokemusten ja löytöjen pohjalta voi sanoa, että tässä on vihdoinkin uusi harrastus, jota tämmöinen reilu nelikymppinen mies voi selvinpäin ja vaatteet päällä harrastaa.

Innostus on itseasiassa aika kova, sillä omia maita on jonkin verran piipattavana. Alueella on ollut rakennuksia ja teitä, joten varmasti sieltä löytyy ainakin tölkkejä :) Kunhan tässä lumi antaa periksi niin yhden maakellari-alueen aion ainakin käydä kampaamassa ihan piakkoinkin läpi

Jyväskylässä asustellaan, ikää kohta 45, ammattina huoltomies ja perhettäkin löytyy.
Aloitteleva aarteentonkija
Garrett Ace 150, Leatherman ALX, Petzl Tikka Pro
Avatar
iron maden
Kunniajäsen
Viestit: 1407
Liittynyt: 27 Huhti 2013, 18:32
Paikkakunta: Lieksa

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Tervetuloa kaikki uudet ja tietäkää ettei me ns vanhatkaan mitään piruja ole !
Tälle foorumille sopii kaikki, jotka on kiinnostuneet metallinetsinnästä!
Erityiskiitos omalta osaltani Finndetectorille, josta olen saanut ostaa mitä mainioimmat etsimet !
Takuuasiat pelaa luotettavasti ja suomalaisen myyjän, apuakin saa nopesti..jos kellä ei onnistu laitteen käyttö!
Tosin itselläni on nuo vermeet kestänyt hyvin ja mitään ongelmia niissä ei ole esiintynyt, vaikka olen niitä erittäin paljon käyttänyt, eri olosuhteissa!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
romuliina64
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Helmi 2016, 21:30
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja romuliina64 »

Heips! Olen 50+ naisimmeinen täältä Eteläisestä Suomesta ja innostunut tästä melko tuoreesta harrastuksesta! Eka oma laite vielä hakusessa ja iso mökkitontti odottaa "putsaajaa", näin ensi alkuun :lol: Mukava ollut huomata että täällä muitakin naissia, tuntuu aika miesvaltaiselta harrastukselta :?: :o Tätä foorumia jo jonkin aikaa vierailijana seuranneena rohkenin rekata itteni tänne ja pienen esittelyn laittaa. Oppia ikä kaikki,myös tässä,ahkerasti uutta oppien. Mukana kulkee myös ukkokulta ja koirimus. Muksuja piippailuja kaikille :D
trv. Romuliina64 8)
Kaikki muu paitsi piippailu on turhaa :)

Märkäkorva maantonkija
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Tervetuloa, romuliina. Naisimmeisiä ei tällä ole lainkaan liikaa. Ja jos sinulta löytyy jotain kivaa antiikkia tms, niin laitappa näkyville :D
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Garrett 350
Kunniajäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:57
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja Garrett 350 »

Moi. Olen 46v. timpermanni Jyväskylästä. Harrastus ollut parisen kautta. Näin talvella ollaan talvi-unilla harrastuksesta. Jokunen kuoppa jo tullut kaivettua ja väliin ei turhaan. Vaimo ja 4 tyttöä olleet etusijassa tässä elontiellä, muutenhan sitä olisi yötä-päivää nenä turpeessa. :mrgreen: . Ja kyllähän kotiolot aina tämän harrastuksen voittaa :lol: . Kaveri lopetti viime kesänä tämän harrastuksen ja möi kamppeet pois. Yksin olen sitten tonkinut. Serkkua yritin tänään houkutella tämän pariin. Kyllä se olisi mielenkiintoisempaa kaverin kanssa. Eli jos joku olis innokas lähtee mukaan täällä Jyväs-seudulla niin ei muuta kun yv:tä mulle jos serkku ei innostu. Hieno on harrastus ja oppii sitä tärkeää paikallis-historiaa samalla. Nyt kun vielä nuo lumet lähtis ja tuo pirun syvällä oleva routa. T.Peter
XP Deus ja Nokta Rs pinpointter. Vanhin kolikko 2 öre 1573. Puukko historiallisesta ajalta. Pyyntikuopat Kivikaudelta pintalöytönä.
Avatar
tiigerin silmä
Raavas Tonkija
Viestit: 504
Liittynyt: 26 Huhti 2014, 11:09
Paikkakunta: helsinki

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja tiigerin silmä »

Heippas.Haaveilin,tämän,harrastus 19,5 vuotta.Päätös,osta metallipaliestin,tuli,huhtikuu 2014.Olen,hyvin,hyvin,tyytyväinen,päätoksesta ni.Askettain,ymmärsin tän,otsikon tarkoitus.Siiita,sitten,olen osa,jöukosta. :!: :!: :!:
käytossa työkalut:blisstool ltc 64x v3,blisstool ltc 64x v5,garret,white´s propointter,kaivinkone fiskars,ruuvimeiseli kiina.
Avatar
reverandH
Viestit: 13
Liittynyt: 01 Heinä 2015, 18:47
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja reverandH »

Laitetaan nyt vihdoin tänne tämä esittäytyminen, niin kehtaa paremmin löytöjäkin postailla. Foorumia on tullut viime heinäkuusta seurattua suht aktiivisesti.

Piippailu on ajatuksen tasolla ollut jo pitkään mielessä ja viime kesänä se lähtikin kunnolla käyntiin. Kipinänä toimi pari paikallista harrastajaa, jotka luvan pyydettyään haravoivat peltojamme ja heidän löydöistään innostuneena päätimme, että pitää itsekin ryhtyä tonkimaan maita.

Olemme siis noin kolmekymppinen pariskunta Pohjois-Karjalasta ja omilla mailla riittää etsittävää. Ensimmäinen laite oli virosta tilattu X-Terra 705 joka on palvellut hyvin. Kohta pitikin jo ostaa toinen laite, että ei tarvitse vuorotellen huispata ja ostimme käytettynä AT Pron. Nyt vain odotellaan lumien sulamista, että voipi jatkaa tätä mielenkiintoista harrastusta!
XP Deus, Garrett Pro-Pointer
Garrett AT Pro

vanhin kolikko 1600-luvulta
Avatar
Holle
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Elo 2019, 02:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja Holle »

Pistetäänpä tänne lyhyt esittely itsestäni. Olen liki kuusikymppinen pappa Espoosta joka näillä vuosirenkailla on tainnut oikein kunnolla hurahtaa lajin pariin. Mukava oli liittyä tänne foorumiin, on sitten mukavampaa kysellä konkareilta ohjeita ja neuvoja tähän uuteen harrastukseeni.
Kuten monella muullakin, niin itsellänikin on pitkään ollut kiinnostusta hankkia laite ja aloitella vispaaminen oikein tosissaan. Pari kertaa on lainattu kaverilta ja jotakin pientä löytynytkin.
Nyt päätin kuitenkin hankkia kunnon laitteen ja tilaukseen meni Garrett AT Max + Z-Lynk Pro Pointer AT.
Laitteet tulivat nopeasti parissa päivässä Finndetectorilta ja heti laite kasaan ja takapihalle testaamaan.
Ja jotakin heti löytyikin. Ilmeisesti vanhojen asukkien vara-avain oli jemmattuna nurmikon alle, sieltä se löytyi hyväkuntoisena muovirasiasta. Lisäksi 6€ käyttörahaakin löytyi vielä käyttökuntoisina nurmen alta.... tästä se lähtee!
Olen myös kiinnostunut osallistumaan yhteismiitteihin. Täytyykin seurata milloin niitä lähialueilla seuraavan kerran järjestetään. Yhteyttä saa myös ottaa minuun, lähden mielelläni mukaan yhdessä aarteita etsimään!
Holle/ Espoo; laite: Garrett AT Max + Z-Lynk Pro Pointer AT
Paras kolikkolöytö: 1/4 Öre vuodelta 1635 (Kokemäki 28.9 2019)
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10461
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tervetuloa harrastuksen pariin, T: toinen pappa.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Holle
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Elo 2019, 02:54
Paikkakunta: Espoo

Re: Esittäytymisareena

Viesti Kirjoittaja Holle »

Leijona kirjoitti:Tervetuloa harrastuksen pariin, T: toinen pappa.
Kiitokset! Helsingin Hietaniemen-uimarannalla aloiteltiin la aamulla heti aamukuudelta. Muutama kolikko ja kiväärin hylsy löytyi. Tästä se lähtee! :)

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

Holle/ Espoo; laite: Garrett AT Max + Z-Lynk Pro Pointer AT
Paras kolikkolöytö: 1/4 Öre vuodelta 1635 (Kokemäki 28.9 2019)
Vastaa Viestiin