Hautaröykkiöt

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Speed metal
Viestit: 28
Liittynyt: 18 Elo 2021, 20:14
Paikkakunta: Turku

Hautaröykkiöt

Viesti Kirjoittaja Speed metal »

Tietääkö joku sanoa millä kriteereillä hautaröykkiöt merkataan Museoviraston sivuille varmoina sellaisina?
Onko niistä varmoista löytynyt aina vähintään luunpalasia?
Tuli vaan mieleen kun itse asun Turussa lähiössä joka on merenlähellä ja tänne on merkattu 3 varmaa rautakautista hautaa ja 2 mahdollista. Noi mahdolliset ei ulkonäöllisesti mun mielest poikkee noista varmoista juurikaan ja vastaavia on tässä lähellä muissakin metsissä kallioilla. Nämäkin 3 varmaa ovat kaikki eri kallioilla. Olen joitain kivikasoja muissa metsissä käynytkin nopeasti piippailemassa,mutta ongelmana on nykyroskat ja kokemattomuus pujotella niittenläpi.Metsät kun ovat kerrostalojen ympäroimiä.Mutta mielenkiintosia ovat,penteleet.
Heitetään viellä toinen kysymys .
Jos sattuu saamaan hyviä singaaleja merkkaamattoman röykkiön sisältä metsästä missä ei ole merkintöjä muinaisjäännöksistä,voiko kiviä alkaa rullaamaan sivuun.
Lupa etsimisiin mulla on Turun kaupungilta.
Innostunut metsässä rymyäjä jo vuodesta 2021
Vanhin esine Öre vuodelta 1718-19 ja
Musketinkuula
Laite Garret Ace 400 IIIK +
Porkkana ja kaivuupelit.
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Re: Hautaröykkiöt

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Speed metal kirjoitti: 07 Joulu 2021, 15:06 Heitetään viellä toinen kysymys .
Jos sattuu saamaan hyviä singaaleja merkkaamattoman röykkiön sisältä metsästä missä ei ole merkintöjä muinaisjäännöksistä,voiko kiviä alkaa rullaamaan sivuun.
Lupa etsimisiin mulla on Turun kaupungilta.
Ei tietenkään kannata kiviä koskea ja parasta, ettei edes kaivele, vaan sen sijaan kerrot epäilystäsi/havainnostasi museolle...!
Speed metal
Viestit: 28
Liittynyt: 18 Elo 2021, 20:14
Paikkakunta: Turku

Re: Hautaröykkiöt

Viesti Kirjoittaja Speed metal »

Kultaseppä kirjoitti: 08 Joulu 2021, 09:11
Speed metal kirjoitti: 07 Joulu 2021, 15:06 Heitetään viellä toinen kysymys .
Jos sattuu saamaan hyviä singaaleja merkkaamattoman röykkiön sisältä metsästä missä ei ole merkintöjä muinaisjäännöksistä,voiko kiviä alkaa rullaamaan sivuun.
Lupa etsimisiin mulla on Turun kaupungilta.
Ei tietenkään kannata kiviä koskea ja parasta, ettei edes kaivele, vaan sen sijaan kerrot epäilystäsi/havainnostasi museolle...!
Kiitos vastauksesta.
No joo. En nyt tarkottanut mitään ylhäisessä yksinäisyydessä olevaa kiviröykkiötä vaan tällaista hieman muista ympärillä olevista kivistä poikkeavaa pitkulaista tai pyöreää kasaa. Museovirastolle näillä näytöillä on aika turha viellä ilmoitella koska tällaisia on turun metsissä kymmeniä.
Kirjoitin vähän huonosti ton kysymyksen. Ja kyllä näistä (toistaiseksi) kivikasoista suurin osa antaa singaaleja myös, koska asutusta on niin paljon ympärillä niin Metsät on yhtä roskasia ku pellot.
Eli ei taida saada ylipäätään metsissä kiviä siirrellä? Kiinnostaa myös tuo eka kysymys eli onko varmoista haudoista löytynyt aina jotain löytöjä,ja millä kriteerillä joku röykkiö on "vain" mahdollinen hautaröykkiö?
Innostunut metsässä rymyäjä jo vuodesta 2021
Vanhin esine Öre vuodelta 1718-19 ja
Musketinkuula
Laite Garret Ace 400 IIIK +
Porkkana ja kaivuupelit.
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Re: Hautaröykkiöt

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Sorry, vastaukseni oli myös melko huonosti muotoiltu. Mielikuvissa nimittäin vilahti 1960-luku, jolloin täkäläiset pojankoltiaiset olivat erään arkeologin mukaan pyöritelleet paikallisesta kalmistosta parista röykkiöhaudasta suurimman osan kivistä rotkoon. Viimeiseen sopinee vastaukseksi sekä että, eli useimmissa tapauksissa arkeologi määritelee haudan todennäköiseksi haudaksi ympäröivien olosuhteiden perusteella, jolloin siitä muodostuu viraston toimesta muinaisjäännös, joka status riittää ja hauta jää odottamaan mahdollisia tulevaisuuden tutkimuksia.
Speed metal
Viestit: 28
Liittynyt: 18 Elo 2021, 20:14
Paikkakunta: Turku

Re: Hautaröykkiöt

Viesti Kirjoittaja Speed metal »

Kultaseppä kirjoitti: 08 Joulu 2021, 14:32 Sorry, vastaukseni oli myös melko huonosti muotoiltu. Mielikuvissa nimittäin vilahti 1960-luku, jolloin täkäläiset pojankoltiaiset olivat erään arkeologin mukaan pyöritelleet paikallisesta kalmistosta parista röykkiöhaudasta suurimman osan kivistä rotkoon. Viimeiseen sopinee vastaukseksi sekä että, eli useimmissa tapauksissa arkeologi määritelee haudan todennäköiseksi haudaksi ympäröivien olosuhteiden perusteella, jolloin siitä muodostuu viraston toimesta muinaisjäännös, joka status riittää ja hauta jää odottamaan mahdollisia tulevaisuuden tutkimuksia.
Ok.Tota en tiennytkään että noi mahdolliset saattavat odottaa jatkotutkimuksia. Olen ollut siinä uskossa että ne on tutkittu,ja todettu löydöttömiksi ja ajateltu että ne on mahdollisesti ryöstetty joskus muinoin.
Kiitos taas vastauksesta. Tuli taas vähän lisätietoa asiasta.
Ja en ole tosiaan kiviä heittelemässä alas mistään😀enkä kaivellut mistään haudan tai mahdollisen sellaisen läheltä.Joskus vaan tekis mieli vähän raottaa kiviä mitkä on viellä toistaiseksi vain kivikasoja.🙂. Ehkä oon jopa tehnytkin joskus niin,mutta ei siitä sen enempää.
Innostunut metsässä rymyäjä jo vuodesta 2021
Vanhin esine Öre vuodelta 1718-19 ja
Musketinkuula
Laite Garret Ace 400 IIIK +
Porkkana ja kaivuupelit.
Vastaa Viestiin