Omistusoikeus esineisiin joita MV ei halua / lunasta

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Turisas
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Heinä 2019, 14:21
Paikkakunta: pk-seutu

Omistusoikeus esineisiin joita MV ei halua / lunasta

Viesti Kirjoittaja Turisas »

Mikä on käytäntö niiden esineiden kanssa jotka on ilmoitettu museovirastolle mutta joita se ei ota vastaan tai ei lunasta? Eli saako löytäjä siinä tapauksessa automaattisesti omistusoikeuden löytämiinsä esineisiin? Entä mitä se käytännössä tarkoittaa? Mitä esineillä saa- tai ei saa tehdä? Pysyvätkö esineet edelleen kansallis- vai yksityisomaisuutena?
- Taistelutta ei luovuteta! -
XP Deus, Garrett AT Max
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Re: Omistusoikeus esineisiin joita MV ei halua / lunasta

Viesti Kirjoittaja iipe »

Yksityisomistukseenhan nuo silloin siirtyy. Miten sitten käy tapauksessa, jos tälläistä yritetään myydä, tai esim viedä maasta, ei ole mulla käsitystä. Ainakin joku dokumentti (s. posti tms.) kannattaa museon "hylkäämisestä" säästää.
Taitaa hakea asia vielä uomiaan? :roll:
Kyllä tätä on tullut itsekin pähkäiltyä..
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
Miihcali
Metallinetsijä
Viestit: 121
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 22:58
Paikkakunta: Rauma

Re: Omistusoikeus esineisiin joita MV ei halua / lunasta

Viesti Kirjoittaja Miihcali »

Minä lähetin poikani löytämän hevoskorun MV:lle joskus vuosia sitten MVn kanssa käytyjen sähköpostikeskustelujen jälkeen. Viipyi reissussa muutaman viikon ja palasi takaisin samassa kuoressa jossa lähetin, ilman minkäänlaista saatetta. Kuori oli kyllä avattu joten kai asiaan oli tutustuttu. :shock: Vaatimaton kommentointi vain ihmetytti. Mutta juuri tuo dokumetointi... minulla ei ole kuin nuo s-postit jotka nyt eivät paina mitään. :? Lisäksi MVn infon s-postiosoite on vuosien varrella vissiin vaihtunut (ainakaan en nykyisellä osoitteella löytänyt haulla Gmail-laatikostani löytänyt mitään). Postia laatikossa rapiat 13 100 keskustelua joten manuaalinen etsintäkään ei nappaisi :) . Näillä specseillä tulen käsittelemään omanani (tai poikani koruna) kunnes toisin määrätään. :)
XP Deus V3.2 Lite 11" RC + Garret Pro Pointer

" Smoke is the thing that makes electrical circuits work; we know this to be true because every time one lets the smoke out of the electrical system, it stops working."
Avatar
Fineler
Metallinetsijä
Viestit: 158
Liittynyt: 17 Joulu 2017, 23:50
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Omistusoikeus esineisiin joita MV ei halua / lunasta

Viesti Kirjoittaja Fineler »

Hommahan menee niin että jos esine ei ole löytötavaralainmukainen vaan yli 100 vuotta vanhemmaksi oletettu niin kyseessä on irtain muinaisesine ja lähtökohtaisesti omistaja on valtio. Sit kun ilmoituksen jälkeen saa luvan pitää niin omistusoikeus on yksiselitteisesti löytäjällä ja sen jälkeen saa tehdä sillä mitä haluaa,vaikka myydä. Mutta ulkomaille myyntiin tarvitaan maastavientilupa. https://www.museovirasto.fi/fi/palvelut ... ientiluvat

Miihcaili voisit kysyä asian perään samasta sähköpostista minkä kautta oot ollut yhteydessä, kyllä jonkinlainen dokumentti kuulus olla ainakin periaatteessa vaikka käytännössä tuskin ongelmaa tulee.

Silloin kun nää ilmoitettiin paperisella kysymyslehdellä niin itse olen saanut allekirjoitetun dokumentin otsikolla "SELVITYS ESINEEN PALAUTTAMISESTA" ja nyt sähköisen Ilppari palvelun aikana kun palvelusta katsoo käsitellyt ilmoitukset niin niissä otsikkona on "TOSITE ARKEOLOGISTEN LÖYTÖJEN KÄSITTELYSTÄ" jonka ajattelisin ajavan saman asian. Ainakin se on Museoviraston tosite jossa käy ilmi esine kuvineen ja ILM ja LÖY tunnuksineen ja todetaan että "Löytöä ei oteta kokoelmiin"
XP Deus vanhalla 9" ja 11" X35 kelalla ja MI-6 pointteri
Vastaa Viestiin