Museovirasto?

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
tarhuri
Kunniajäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: 05 Syys 2013, 20:38
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Muta voishan vähän palata esim 1970 luvulle, silloin oli tarveharkinta eli jos oli omistajalla varaa niin yhteiskunta velvoitti pitämään kunnossa arvokkaan rakennuksen, jos ei ollut rahaa niin piti se myydä tai anoa avustuksia. Ja silloin vasta olikin pulaa rahasta, nykyinen tilanne ei ole mtään siihen verrattuna. Ja vielä: kumpikohan on tärkeämpää, Suomen historian oikaisu todenmukaiseksi vai valloittajien/historian vääristelijöiden muistomerkkien varjeleminen?
Avatar
Hanuma49
Kunniajäsen
Viestit: 1175
Liittynyt: 13 Loka 2013, 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Hanuma49 »

No mulle tuli 4 esineen lunastus summa yhteensä 45 egee... en pidä tätä mitenkään salaisena.. mitä olen saanut, summa sisälsi leijonasoljen, tinapronsisen tynnyrinhanan, pronssinen pidike sekä karl XI hopeakolikko 1683 2 Markkaa paino 9 grammaa. Kyselin yhteissumman pienuuden perään ja sain vastaukseksi että profiili kolikko ei ole harvinainen heidän mielestään eikä kovin arvokaskaan ,joten maksoivat siitä aika rupisen hinnan eli kolikon arvoksi taisi tulla noin 5 euroa.. jos sitäkään. Raha oli hinnoiteltu hopean markkinahinnan mukaan grammalta. Tässä kuvat esineistä vielä tuohon lunastus summan liittyen! huutokaupoissa on mainittu kolikko ollut kyllä hieman eri hinnoissa ja numimaattistakin arvoa löytyy :) mielestäni aika mielivaltaisia nämä lunastus summat ja päätökset. Itse olen kyllä henkilökohtaisesti pettynyt MV.n toimintaan tässä asiassa, muuten on kyllä sujunut asiallisesti toiminta heidän kanssaan. Saas nähdä mikä on kultadukaatin tuleva lunastus summa?
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Eli näitten yhteinen lunastus summa oli 45 euroa!
Xp orx, Garret pro pointer,lyhytvartinen lapio, Garrett Edge Digger.
Rautakautta, kultoo, hopiaa ja muita härpäkkeitä :)
Avatar
DigDeep
Metallinetsijä
Viestit: 414
Liittynyt: 23 Kesä 2012, 14:29

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja DigDeep »

Ei ole tullut tuollaista kolikkoa ennen vastaan, todella hieno. Kyllä tuo viiden euron arviointi motivoi pirusti lähettämään hopeakolikoitaan virastoille.
golden mask 5 (maksettu yhdessä erässä)
garrett pro-pointer
Avatar
Seiska
Raavas Tonkija
Viestit: 711
Liittynyt: 26 Syys 2013, 19:35
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Seiska »

Hanuma49 kirjoitti:No mulle tuli 4 esineen lunastus summa yhteensä 45 egee... en pidä tätä mitenkään salaisena.. mitä olen saanut, summa sisälsi leijonasoljen, tinapronsisen tynnyrinhanan, pronssinen pidike sekä karl XI hopeakolikko 1683 2 Markkaa paino 9 grammaa. Kyselin yhteissumman pienuuden perään ja sain vastaukseksi että profiili kolikko ei ole harvinainen heidän mielestään eikä kovin arvokaskaan ,joten maksoivat siitä aika rupisen hinnan eli kolikon arvoksi taisi tulla noin 5 euroa.. jos sitäkään. Raha oli hinnoiteltu hopean markkinahinnan mukaan grammalta. Tässä kuvat esineistä vielä tuohon lunastus summan liittyen! huutokaupoissa on mainittu kolikko ollut kyllä hieman eri hinnoissa ja numimaattistakin arvoa löytyy :) mielestäni aika mielivaltaisia nämä lunastus summat ja päätökset. Itse olen kyllä henkilökohtaisesti pettynyt MV.n toimintaan tässä asiassa, muuten on kyllä sujunut asiallisesti toiminta heidän kanssaan. Saas nähdä mikä on kultadukaatin tuleva lunastus summa?
Ja eikös raha mennyt nimenomaan Mn:n arkeologiseen kokoelmaan, eikä rahakammiolle? Minulle kertoivat pyrkivän talletavansa arkeologisiin kokoelmiin kaikki aivan 1600-luvun alun ja sitä vanhemmat rahat. Ahneuttaan tuon sinun rahan veivät ja vielä ryöstöhintaan... https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=665&lot=1025
Kuparinen: 1625 1/2 Öre Klipping Gustav II Adolf
Hopeinen: 1448-1470 Aurtua Karl Knutsson Bonde
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Varmaan kirjoitetaan monta uutta sivua historiankirjoihin tuon kolikon ansiosta kun oli niin tärkeä ettei voitu palauttaa löytäjälle :D
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
Lalli
Metallinetsijä
Viestit: 250
Liittynyt: 01 Syys 2009, 16:34

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Lalli »

Lain mukaanhan MV tietenkin toimii, mutta yksittäisten rahojen kohdalla joilla ei ole mitään sen suurempaa historiallista arvoa niin toi on ihan naurettavaa. Jos yksittäisiä rahoja lunastetaan selkeästi alle markkinahinnan niin ei tarvitse olla mikään suurempi ennustaja kun arvaa mihin tuo johtaa...
Totuus löytyy kaurapuurosta.

XP Deus x 2
Suomen Metallinetsijät Ry
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Lalli kirjoitti:Lain mukaanhan MV tietenkin toimii, mutta yksittäisten rahojen kohdalla joilla ei ole mitään sen suurempaa historiallista arvoa niin toi on ihan naurettavaa. Jos yksittäisiä rahoja lunastetaan selkeästi alle markkinahinnan niin ei tarvitse olla mikään suurempi ennustaja kun arvaa mihin tuo johtaa...
+1
moderaattori
Avatar
Paramedio
Kunniajäsen
Viestit: 1172
Liittynyt: 04 Loka 2012, 18:10
Paikkakunta: Kainuu

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Paramedio »

Paikkaavat muutaman vuoden päästä kolikkomyynnillä paskaa budjettiaan... Naurettavaa tuo joutenpäiväisten kolikoiden lunastus, toimivat sitten lain mukaan tai eivät... Se kuuluisa maalaisjärki taas kerran.
XP Deus
MI-6 pointer
Supermagneetti GTN-48 ja 60

http://www.suomenmetallinetsijat.fi
https://www.facebook.com/SuomenMetallinetsijatRy

"My precious!" - Gollum, lord of the rings
Avatar
brosse
Kunniajäsen
Viestit: 1691
Liittynyt: 28 Syys 2008, 15:08
Paikkakunta: Janakkala

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja brosse »

Minua eniten ihmetyttää miksi edes lunastivat nuo esineet, kun ovat tavanomaisia :?:
Kaarle XI oli vallassa 37 vuotta joten kolikkoja on säilynyt erittäin paljon.
Oravisjärven uudessa kirjassa "Opas Suomen rahalöytöihin" Kaarle XI:n kolikoista seuraavat arviot: Muinaismuistolain alainen: Kyllä, Lunastettavuus: Tapauskohtaisesti, Yleisyys: Yleinen, Tieteelinen merkittävyys: Vaihteleva :)
Kolikossa on hopeaa n.6,9g, eli n. 2,8€:n arvosta. Tuosta kolikosta on käsittääkseni ainakin 3 eri variaatiota ja variaatioilla vielä alavariaatioita, tuo löytö on ehkä yleisin niistä, huutokauppa-arvo tuonkuntoisena n.10-40€. Käsittääkseni suurinosa tuosta 45€:sta on kolikon arvoa, muut esineet on lunastettu vain kokonaisuutta ajatellen :?:
Ei mulla muuta :D
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks


Kuva
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Päivä Suomen diktaattorina ja vähän järjestelisin rahan jakoja uudelleen. Nyhtäisin puoluetuista, oopperalta, urheilusta, ulkomaanavusta, guggenheimilta jne ja jakaisin rahat mihin lystään. Terveydenhuoltoon, asunnottomuuteen, kulttuuriperintöön yms.

* ja sitten heräsin aamulla*
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Avatar
Paramedio
Kunniajäsen
Viestit: 1172
Liittynyt: 04 Loka 2012, 18:10
Paikkakunta: Kainuu

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Paramedio »

Puoluetuet ja ulkomaanapu, niistä minä nipistäisin ensin. Urheilun tukeminen on kyllä varsin tärkeää enkä siitä säästäisi. Nuoriso terveenä jne...
Ei se varmasti helppoa ole tätä sotkua valtionjohdossa miettiä, kun niin moni tuntuu omalla tavalla tärkeältä ja silti nipistää täytyy ja paljon...
Mitäisikkö MV:n muuttaa toimintatyyliään vastaamaan enemmän käytössä olevaa budjettia... Kenties ottaa esimerkkejä miten maailmalla asoita hoidellaan esim löytöjen suhteen? UK esimerkkinä...
XP Deus
MI-6 pointer
Supermagneetti GTN-48 ja 60

http://www.suomenmetallinetsijat.fi
https://www.facebook.com/SuomenMetallinetsijatRy

"My precious!" - Gollum, lord of the rings
Avatar
jamppe
Kunniajäsen
Viestit: 1199
Liittynyt: 24 Kesä 2012, 21:07
Paikkakunta: Hirvelä

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja jamppe »

Tuolla fb:n puolella mainitsinkin että muutama vuosi sitten minulta lunastettiin hyvinkin tavanomainen kihtisormus 45€ hintaan ja seuraavana vuonna tipparaha+2 sileää pronssisormusta 100€ hintaan, joten esim. noihin lunastuksiin nähden tuo Hanuman tapaus aiheuttaa hieman hämmennystä. .. :roll:
Itse toki olen ollut hyvinkin tyytyväinen saamiini korvauksiin :)
Avatar
Hanuma49
Kunniajäsen
Viestit: 1175
Liittynyt: 13 Loka 2013, 21:38
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Hanuma49 »

jamppe kirjoitti:Tuolla fb:n puolella mainitsinkin että muutama vuosi sitten minulta lunastettiin hyvinkin tavanomainen kihtisormus 45€ hintaan ja seuraavana vuonna tipparaha+2 sileää pronssisormusta 100€ hintaan, joten esim. noihin lunastuksiin nähden tuo Hanuman tapaus aiheuttaa hieman hämmennystä. .. :roll:
Itse toki olen ollut hyvinkin tyytyväinen saamiini korvauksiin :)
Juu hämmästyttävää tämä oli, aina olen lahjoittanut tavarat ja tämä oli ensimmäinen kerta kun laitoin lunastettavaksi, onhan siellä vielä lunastuksessa tavaraa, saas nähdä miten käy, normaaleja vihkisormuksia kultaisia 3 kpl kun halusivat 1800 luvun puolelta sekä oletettava hopeasormus "uskollisuus sormus" 1500 luvun loppu tai 1600 luvun alku arvioitu ennen viemistä, jatkossa taidan lahjoittaa kaikki niin ei tule pahaa mieltä ;)
Xp orx, Garret pro pointer,lyhytvartinen lapio, Garrett Edge Digger.
Rautakautta, kultoo, hopiaa ja muita härpäkkeitä :)
Avatar
tarhuri
Kunniajäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: 05 Syys 2013, 20:38
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Älä luovuta 8)
Avatar
Onnenlantti
Metallinetsijä
Viestit: 349
Liittynyt: 28 Heinä 2013, 14:44
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Onnenlantti »

Onnenlantti a.k.a. Romulantti
Kuva
Satunnaisesti ja Ihanvain Huvikseen Piippaavien Riippumaton Vapaaseura

Ristiretkellä jo vuodesta 2013

F75 LTD2
hanskat, meisseli ja vilkas mielikuvitus
vaikea kolikkofiksaatio
Avatar
Serafiina
Raavas Tonkija
Viestit: 901
Liittynyt: 31 Touko 2014, 12:11
Paikkakunta: Varsinais-Suomi ja Stadi

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Serafiina »

Olen aina kuvitellut, että Prima Nocta tarkoittaa ensiyön oikeutta toisten morsiammiin. Mutta että karjaankin :mrgreen:
Fisher 1236-X2, Garret ace 250, Garret pro-pointer
2 öre 157x
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Krapusoljesta 150e
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
MacGyver
Metallinetsijä
Viestit: 317
Liittynyt: 25 Elo 2013, 02:25

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja MacGyver »

Minäkään en pidä hirveän miellyttävänä tuota MV:n tapaa ottaa yksittäisiä, ei-niin-harvinaisia kolikoita haltuunsa. Kolikoita, joita Rahakammio ei halua, löytötiedot riittävät.

Taannoisesta kultadukaatti-episodista jäi vähän nihkeä maku suuhun. Vuoden verran odotin ilmoitusta, ja lopulta soittamalla sain tietää, että Rahakammiolle riittää löytötiedot ja kolikko oli siirtynyt Museovirastolle arvioitavaksi. Löytölaput olivat tässä jossain kohtaa kadonneet ja puhelimessa sanottiin, että Museovirasto haluaa kolikon haltuunsa, "koska löytö voi liittyä johonkin". :D Kysyttiin, että lyödäänkö kolikko saman numeron alle kuin jo aikaisemmin lahjoittamani viikinkiaikaiset esineet (näin koska se kolikkoa koskeva kyselylomake oli kadonnut). Vaihtoehtoisesti saisin täyttää uuden kyselylomakkeen, mikäli haluaisin, että kolikko käsitellään yksilöllisesti (ja tarjoaisin sitä lunastettavaksi).

Vähän pettynyt olin. En ymmärtänyt/ymmärrä mitä historiallista arvoa kolikko Museovirastolle antaa, että se on pakko saada haltuun. Ja tuo lappujen kadottaminen ja lahjotettuihin liittäminen pisti hieman ärsyttämään. Mikäli MV ei olisi sitä napannut, niin olisin lahjoittanut sen paikalliseen museoon. Paikallishistoriallista merkitystä kolikolla voisi ollakin, ei niinkään valtakunnallista. Tästä syystä päädyin tarjoamaan sitä lunastettavaksi.

100 € siitä maksettiin. Silloisella kullan hinnalla se vastasi n. 2,5 g kultaa, kolikon paino on virallisesti 3,49 g. Grammaa siitä kolikosta ei varmasti oltu vuoltu.

En pidä siitä, että yleisesti ensin parjataan, toimitaan mielivaltaisesti ja sitten vielä pissitään linssiin. Ei varmasti innoita epäileväisiä löytäjiä ilmoittamaan löydöistään.

Jätin lunastuspelleilykokeilut tuohon kolikkoon. Kuten Hanuman sanoi, lahjoituslinjalla ei tule pahaa mieltä. :)
Avatar
jamppe
Kunniajäsen
Viestit: 1199
Liittynyt: 24 Kesä 2012, 21:07
Paikkakunta: Hirvelä

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja jamppe »

Vai että oikein 100€ maksoivat kultadukaatista :D Kyllä toi suuntaus on huolestuttava ja ei kyllä tarvitse olla mikään järjen jättiläinen oivaltaaksen mihin tuollainen johtaa... :roll:
Avatar
Seiska
Raavas Tonkija
Viestit: 711
Liittynyt: 26 Syys 2013, 19:35
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Seiska »

Kolme ja puoli vuosisataa vanhasta kultahilusta kokonainen huntti :!: Onnittelut ja osanotot samalla kertaa :D
Kuparinen: 1625 1/2 Öre Klipping Gustav II Adolf
Hopeinen: 1448-1470 Aurtua Karl Knutsson Bonde
Avatar
MacGyver
Metallinetsijä
Viestit: 317
Liittynyt: 25 Elo 2013, 02:25

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja MacGyver »

Juu, kiitoksia vain. :)

Numismaattisesti kolikko ei ole hirveän arvokas, noin 100 vuotta nuorempia dukaatteja on huutokaupattu alimmillaan noin 200 € hintaan. Kulunut tuo löytömäni kolikko ei ollut, vähän vääntynyt toki, mutta eiköhän sen arvo (Suomesta löytyneenä) olisi suomalaisessa huutokaupassa korkeampi kuin 100 €.

En tietenkään kannusta piilottamaan löytöjä eikä tämä tapaus saa minuakaan epärehelliseksi harrastajaksi, mutta voisi se MV vähän edes yrittää.
Avatar
Seiska
Raavas Tonkija
Viestit: 711
Liittynyt: 26 Syys 2013, 19:35
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Seiska »

Catch and release piippailua. Valokuvat vonkaleista ja löydöt takas monttuun. Vanha viidakon sanontakin kuuluu "Parempi maassa, kuin jumalattoman suussa" :mrgreen:
Kuparinen: 1625 1/2 Öre Klipping Gustav II Adolf
Hopeinen: 1448-1470 Aurtua Karl Knutsson Bonde
Avatar
tarhuri
Kunniajäsen
Viestit: 1257
Liittynyt: 05 Syys 2013, 20:38
Paikkakunta: kirkkonummi

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja tarhuri »

Täytyy tuo Seiskan malli ottaa varmaan harkintaan :D
Avatar
Paramedio
Kunniajäsen
Viestit: 1172
Liittynyt: 04 Loka 2012, 18:10
Paikkakunta: Kainuu

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja Paramedio »

Seiska kirjoitti:Catch and release piippailua. Valokuvat vonkaleista ja löydöt takas monttuun. Vanha viidakon sanontakin kuuluu "Parempi maassa, kuin jumalattoman suussa" :mrgreen:
:D :D JA eihän siinä riko edes mitään lakia kun tietämättömyyttään laittaa takaisin. Toteaa vain, "ei ole se minun avainnippu jota etsin"..
XP Deus
MI-6 pointer
Supermagneetti GTN-48 ja 60

http://www.suomenmetallinetsijat.fi
https://www.facebook.com/SuomenMetallinetsijatRy

"My precious!" - Gollum, lord of the rings
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4228
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Re: Museovirasto?

Viesti Kirjoittaja raiban »

Taurus kirjoitti:Krapusoljesta 150e
Ai sait vuodentakaisesta löydöstä jo päätöksen,aika nopeaa toimintaa,minulla vielä parinvuodentakaisia.....siellä jossain :D
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Vastaa Viestiin