Kultaseppä kirjoitti:Erikoista noiden katkelmien samankaltaisuus, olisiko sananmukaisesti valuvika? Näkyikö luupilla/mikroskoopissa huokosia/kaasukuplia tai jännitys/kutistumismurtumia tms., joka voisi selittää asiaa? Tuollaista saa kuitenkin vääntää sormissa aika kovaa, ennen kuin napsahtaa...

Luupilla on nyt liian myöhäistä asiaa tutkia, koska kapistus on ollut kesästä asti museolla. Tuolloin en asiaa tutkinut. Muutamia mahdollisuuksia tuli kuitenkin mieleen:
- Sormissa saa vääntää aika kovaa, mutta kyntöauralla katkeaa jo paljon helpommin. Tukevaa tekoa esine on, eikä murru helposti.
- Tuon ajan metalliseokset ovat voineet olla nykymittapuulla aika epäpuhtaita ja siksi hauraita, ja toisaalta valutyön laatua voi koskea sama asia.
- Murtumalinja noudattelee aika lailla ketjunjakajan ylälenkin sekä reunimmaisen alalenkin välistä linjaa, ja lienee näin melko luonnollinen kohta murtua, kun esineen reunaan kohdistuu jokin voima.
- Toisinaan puhutaan myös esineiden tahallisesta rikkomisesta hautauksen yhteydessä. Nämä löytämäni esineet eivät olleet lainkaan sulaneet, eikä paikalta tullut vastaan yhtään sulapronssi-palasia. Näin ollen ne ovat alun alkaen voineet jäädä aika ehjiksi, jolloin ne on ehkä rikottu. Tämä on tietenkin vain spekulointia. Silti palstalla esitellyt tukevat esineet, kuten kupurasoljet, ovat usein ehjiä. Miksei niitä ole rikottu? Kyllä ne hajalle saa, kun vaikka kangella tai kivellä jumpsauttaa tukevaa alustaa vasten. Esineen murtumapinta ei mielestäni ole läheskään yhtä kulunut kuin esineen kuviopinta, mutta toisaalta murtumisesta on varmasti jonkin verran aikaa (eli ei ihan parin viime vuoden aikana ole katkennut). Olisiko kyntöaura sittenkin? Hevos- tai traktorivetoinen. Joka tapauksessa pellossa pitäisi olla vielä melkoinen määrä tavaraa, sulanutta tai sulamatonta (ketjut, kupurasoljet, + muut koristeet). Jännityksellä odotan, tuleeko museoväki tekemään kaivauksia paikalle. Helppoa ei tule olemaan, jos loputkin esineet ovat kynnöksessä.
Täytyy tähän vielä laittaa itse kehittelemäni lisäteoria esineiden rikkomisesta. Rikkomisen on ilmeisesti (alan kirjallisuuden mukaan) ajateltu "vapauttavan" sulamattoman esineen poltetun vainajan mukana tuonpuoleiseen. Jos itse olisin ollut mukana tuollaisessa toimituksessa, olisin miettinyt sitä, hakeeko joku ensi viikolla jonain yönä arvokkaimmat esineet haudasta pois (esim. koristeellinen miekka voi olla jollekin vähäosaiselle suuri houkutus). Siis väännetään miekka rullalle. Rautakaudellakin varmaan tiedettiin, että pronssikautiset hiidenkiukaat ovat alttiina ryöstelylle. Näinhän Egyptissäkin kehitettiin hautaustapoja mitä erikoisemmilla tavoilla ryöstelyn estämiseksi.
Alueella ei ollut lainkaan pajakuonaa eikä uudempia rikkinäisiä esineitä, joten en pidä todennäköisenä selityksenä pajatarkoituksiin kerättyä metallia. Hautaröykkiöitä ei myöskään ole (ei ympäröivissä metsäkaistaleissakaan), joten mistä esineet olisi kerätty ellei sitten joka ikistä kasaa olisi hävitetty? Ei tätä tietysti voi varmasti sanoa.