Piippailuluvan saanti maanomistajalta/harrasteen julkisuus?

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
oh2lir
Viestit: 32
Liittynyt: 01 Syys 2011, 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi

Piippailuluvan saanti maanomistajalta/harrasteen julkisuus?

Viesti Kirjoittaja oh2lir »

On puhuttu harrasteen julkisuudesta ja sen hyvistä ja huonosita puolista.
Itse olen kolmelta maanomistajalta kysynyt lupaa joista kaikista kielteinen päätös.
Ensimmäinen sanoi suoraan että on aiemmin ollut ongelmia koska löytöjä on ollut ja museoviranomaiset ym. ovat viivästyttäneet "projekteja" ja he eivä sen takia anna lupaa.
Toinen antoi ensiksi luvan mutta mietittyään muutaman tunnin(varmaan otti selvää tai luki lehtiä) kielsikin asian.
Kolmas kielsi sen kumempia perustelematta.
Nyt kun näitä hienoja löytöjä on alkanut löytymään niin voisin kuvitella että niiden aikaansaama julkisuus osin vaikuttaa negatiivisesti, mikä on tosi harmi.
Onko muilla vastaavia kokemuksia, vai onko luvat saatu aina?
Grave Digger
Raavas Tonkija
Viestit: 527
Liittynyt: 01 Heinä 2009, 22:02

Viesti Kirjoittaja Grave Digger »

karkeasti sanottuna 80% antaa luvan. Kerran oli tapaus jossa tilan emäntä antoi luvan mutta paikalle tultuani isäntä peruikin ja sanoi ettei saa kaivaa jos vaikka löytyy jotain ja museovirasto estää heiltä maan käytön, samalla selitti kuinka hevoset tarvitsevat heinää pellolta..
Kell' onni on, se onnen kätkeköön,
kell' aarre on, se aarteen peittäköön,
ja olkoon onnellinen onnestaan
ja rikas riemustansa yksin vaan.
Avatar
rauski
Metallinetsijä
Viestit: 477
Liittynyt: 06 Syys 2011, 22:51
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja rauski »

Olen itse miettinyt tuota asiaa, luulis että maanomistajat pelkäävät juuri sitä että museovirasto kieltää maan käytön jonkun löydön takia ja sitten resurssien puutteen vuoksi MV:n väki ei pääsekkän paikalle pariin vuoteen :roll: Mua ainakin maanomistajana ketuttais :lol:
Jotkut saatavat myös ajatella että: minun maaltani ei tulla MINUN aarteita ja tavaroita viemään :evil: Tosin ymmärtämättä että ei hän niitä esineitä ja mahdollisia aarteita sieltä itse koskaan löydä :wink:
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Toistaiseksi on luvat irronnu kaikilta paitsi yhdeltä 90+ sodan käyneeltä isännältä, jolla on vielä muistissa ajat kartanoiden kulta-ajoilta ennen jokamiehenoikeuksia ja saattaapa mailla olla asekätkökin tai pari ;)

Yhdeltä etsintäpaikalta löytyi sitten rautakautinen hautapaikka ihan talon pihapiiristä. Historiasta kiinnostunut isäntäväki oli kovin tyytyväinen ja innoissaan tulevista kaivauksista. Kaivauksia ei kuitenkaan tule vaan ainoastaan rauhoitus. Tämä taas estää tehokkaasti lisärakentamisen ja viimeistään perikunta kiroaa meidät metalliinetsijät, kun tontin arvo on vain osa siitä mitä se muuten olisi. Jos/kun tällaiset tarinat leviävät pikku hiljaa niin lupien saaminen varmasti vaikeutuu. Oh2lirin tapauksessa isännillä voi olla tällaisia tarinoita tiedossaan mikä on johtanut kielteisiin päätöksiin.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Käsittääkseni Suomessa ei ole yhtään viljeltyä peltoa rauhoitettu löytöjen takia, eikä rauhoiteta. Tämän kertominen saattaa joskus vaikuttaa sitä pelkäävän maanomistajan lupapäätökseen.
Metsät ovat toinen juttu, mutta toisaalta sieltä etsimiseen ei tarvitse erikseen lupaa kysyä. :?
Avatar
kolmijalka
Metallinetsijä
Viestit: 240
Liittynyt: 12 Syys 2011, 12:52

Viesti Kirjoittaja kolmijalka »

Metsät ovat toinen juttu, mutta toisaalta sieltä etsimiseen ei tarvitse erikseen lupaa kysyä
Ihanko totta? :shock:
GM3+ ja Sennheiser HD440 kuulokkeet
ProPointer
Intin "se parempi" kenttälapio
Vanhin kolikko: 50p 1921
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

kolmijalka kirjoitti:
Ihanko totta? :shock:
Juu... tästä on foorumillakin ollut aika ajoin jutustelua. Jokamiehen oikeuksilla mennään, kunhan ollaan kiltisti; montut peitellään jne.
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Re: Piippailuluvan saanti maanomistajalta/harrasteen julkisu

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

oh2lir kirjoitti:On puhuttu harrasteen julkisuudesta ja sen hyvistä ja huonosita puolista.
Itse olen kolmelta maanomistajalta kysynyt lupaa joista kaikista kielteinen päätös.
Ensimmäinen sanoi suoraan että on aiemmin ollut ongelmia koska löytöjä on ollut ja museoviranomaiset ym. ovat viivästyttäneet "projekteja" ja he eivä sen takia anna lupaa.
Toinen antoi ensiksi luvan mutta mietittyään muutaman tunnin(varmaan otti selvää tai luki lehtiä) kielsikin asian.
Kolmas kielsi sen kumempia perustelematta.
Nyt kun näitä hienoja löytöjä on alkanut löytymään niin voisin kuvitella että niiden aikaansaama julkisuus osin vaikuttaa negatiivisesti, mikä on tosi harmi.
Onko muilla vastaavia kokemuksia, vai onko luvat saatu aina?
Tänään kun kysyin lupaa yhdelle pellolle niin ei maanomistaja antanut lupaa. :evil:
Pitäköön tunkkinsa. :twisted:

Mod edit: kammottava moderaattori iski jälleen ja puhdisti vähän.
Avatar
Tri Tuonela
Metallinetsijä
Viestit: 369
Liittynyt: 26 Touko 2011, 17:48
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Tri Tuonela »

Pekka Muikku kirjoitti: Metsät ovat toinen juttu, mutta toisaalta sieltä etsimiseen ei tarvitse erikseen lupaa kysyä.
Mitäköhän sellainen hieman äkkipikaisella luonteella varustettu maanomistaja asiasta ajattelee, joka törmää maillaan koivunjuuria lapiolla hakkaavaan "miinaharavamieheen"? Puiden pääjuurien vahingoittaminen voi aiheuttaa mm. lahovikaa. Jokamiehenoikeus ei kaivuuta mahdollista, eikä kaiketi kaivoslakikaan.

Palstalla on sen sijaan keskusteltu ehkä enemmänkin maalaisjärjen käytöstä, eli siitä, aiheituuko kenellekään haittaa jos huomaamatta käy metsässä varovasti kaivelemassa eikä jätä mitään jälkiä. En siltikään haluaisi moisessa hommassa törmätä tähän kuvailemaani maanomistajaan. Mutta ei kai ole mitään käytännön eroa metsällä ja loppusyksyisellä sänki- tai kyntöpellolla piippailun kannalta? Siisti kaivelu ei haittaa mitään. En siltikään kehottaisi ketään toimimaan ilman lupaa. Ja vielä täsmennykseksi: En halua tällä ottaa kantaa siihen, onko omatoiminen piippailu metsässä oikein vai väärin, vaan siihen, pitäisikö lupa tarkkaan ottaen kysyä.
Avatar
kolmijalka
Metallinetsijä
Viestit: 240
Liittynyt: 12 Syys 2011, 12:52

Viesti Kirjoittaja kolmijalka »

Tohtori T on hyvin lähellä totuutta. Jokamiehen oikeudella saa mennä pitkin maastoa ja huitoa etsimellä eestaas mutta kun lapio iskeytyy (metsä)maahan ilman maanomistajan lupaa ollaan rosvoretkellä. Tämä on oma mielipiteeni ja siksi kannatan luvan kysymistä aina oli tarkoitus etsiä pellolla tai metsässä.
GM3+ ja Sennheiser HD440 kuulokkeet
ProPointer
Intin "se parempi" kenttälapio
Vanhin kolikko: 50p 1921
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Tri Tuonela kirjoitti:
Pekka Muikku kirjoitti: Metsät ovat toinen juttu, mutta toisaalta sieltä etsimiseen ei tarvitse erikseen lupaa kysyä.
Mitäköhän sellainen hieman äkkipikaisella luonteella varustettu maanomistaja asiasta ajattelee, joka törmää maillaan koivunjuuria lapiolla hakkaavaan "miinaharavamieheen"? Puiden pääjuurien vahingoittaminen voi aiheuttaa mm. lahovikaa.
Tietenkin metsässä piippailua harrastaessa täytyy toimia fiksusti ja käyttää järkeään... ei se ole piippailun villi länsi, missä saisi tehdä ihan mitä tahansa. Puiden pääjuuria ei tietenkään saa vahingoittaa ja jos joku tällaista tekee, niin on ihan oikein jos maanomistaja määrää vauhdin ja piippailija suunnan.
kolmijalka kirjoitti: kun lapio iskeytyy (metsä)maahan ilman maanomistajan lupaa ollaan rosvoretkellä.
Vahvasti erimieltä.
kolmijalka kirjoitti: Tämä on oma mielipiteeni ja siksi kannatan luvan kysymistä aina oli tarkoitus etsiä pellolla tai metsässä.
Luvan kysyminen on toki kannatettavaa, siinä meidän mielipiteemme eivät eroa.
Tri Tuonela kirjoitti: En halua tällä ottaa kantaa siihen, onko omatoiminen piippailu metsässä oikein vai väärin, vaan siihen, pitäisikö lupa tarkkaan ottaen kysyä.
Juuri tätähän minäkin tarkoitin. Tarkkaan ottaen eli joko lupa on pakko kysyä tai sitten ei ole. Minun ja aika monen muunkin tulkinta laista on, että erillistä lupaa metsässä tapahtuvaan metallinetsintään, josta ei ole metsälle haittaa, ei tarvita. Muutan käsitykseni kyllä, jos joku sen vääräksi todistaa vaikkapa jollain linkillä.
Grave Digger
Raavas Tonkija
Viestit: 527
Liittynyt: 01 Heinä 2009, 22:02

Viesti Kirjoittaja Grave Digger »

HunsVotti kirjoitti:
kolmijalka kirjoitti:Tohtori T on hyvin lähellä totuutta. Jokamiehen oikeudella saa mennä pitkin maastoa ja huitoa etsimellä eestaas mutta kun lapio iskeytyy (metsä)maahan ilman maanomistajan lupaa ollaan rosvoretkellä. Tämä on oma mielipiteeni ja siksi kannatan luvan kysymistä aina oli tarkoitus etsiä pellolla tai metsässä.
Eipä tulisi kyllä mieleenkään mennä kysymään lupaa metsäpiippailulle. Kuinkakohan moni koiran ulkoiluttaja kyselee lupia kun vie Turren kaivamaan kuoppia metsään... En jaksa uskoa että max. 20cm kuopan kaivaminen (ja peittäminen) johonkin korpeen kiinnostaa ketään. Se on sitten eri asia jos painellaan vesuri ja kuokka edellä ja hakataan kaikkea mitä eteen tulee.
koiran ulkoluttamiseen vapaana pitää kysyä lupa maanomistajalta sen jo laki vaatii, sitä en tiedä moniko näin tekee. huono vertaus jo ylipäätänsä ja laittaahan se miettimään moraalia, kusettaakko koiraa metsässä vai meneekö sinne kaivelemaan toisen maalle. ehkä aavistuksenverran eri juttu, ainakin näin maanomistajan kannalta. "Toisen maalle ei saa rakentaa tai tehdä edes tilapäisrakennelmia esimerkiksi telttailtaessa tai muutoin luonnossa yövyttäessä. Maata ei saa kaivaa niin, että se muuttuu ulkonaisesti alkuperäisestä." tuokin on aika tulkinnanvarainen asia...
Kell' onni on, se onnen kätkeköön,
kell' aarre on, se aarteen peittäköön,
ja olkoon onnellinen onnestaan
ja rikas riemustansa yksin vaan.
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Grave Digger kirjoitti: "Maata ei saa kaivaa niin, että se muuttuu ulkonaisesti alkuperäisestä." tuokin on aika tulkinnanvarainen asia...
Onko joku tosiaan sitä mieltä, että tuo on niin tulkinnanvarainen, että sen perusteella ei saisi kaivaa ~20cm:n kuoppaa, jonka peittää uudelleen? :shock:
Joka tapauksessa tunnin kuluttua lähden metsään lupaa kysymättä, lähin asutus n. 6km: päässä. Toivottavasti joudun parit kuopatkin kaivamaan, mutten turhaan. Tällaista siellä odottaa:

Kuva
electriccrayonset
Metallinetsijä
Viestit: 197
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 19:10
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja electriccrayonset »

Käsittääkseni Suomessa ei ole yhtään viljeltyä peltoa rauhoitettu löytöjen takia, eikä rauhoiteta.
Mistä tämä tieto on peräisin ? Olen kuullut, että peltoja olis rauhoitettu "kultivointisyvyyden" alapuolelta... olikohan se just täältä foorumilta mistä luin ...
Garrett AT Pro + Super Sniper kela
Garrett Pro Pointer
BW kenttälapio+halpis puutarhaveitsi
BW Tetsarit
Puolikuurot korvat
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

electriccrayonset kirjoitti:
Käsittääkseni Suomessa ei ole yhtään viljeltyä peltoa rauhoitettu löytöjen takia, eikä rauhoiteta.
Mistä tämä tieto on peräisin ? Olen kuullut, että peltoja olis rauhoitettu "kultivointisyvyyden" alapuolelta... olikohan se just täältä foorumilta mistä luin ...
Ihan täältä aarremaanalla.comista sen luin eli täältä on tuo käsitys tullut, se ei ole mikään tarkistamani tieto.
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Pekka Muikku kirjoitti:
electriccrayonset kirjoitti:
Käsittääkseni Suomessa ei ole yhtään viljeltyä peltoa rauhoitettu löytöjen takia, eikä rauhoiteta.
Mistä tämä tieto on peräisin ? Olen kuullut, että peltoja olis rauhoitettu "kultivointisyvyyden" alapuolelta... olikohan se just täältä foorumilta mistä luin ...
Ihan täältä aarremaanalla.comista sen luin eli täältä on tuo käsitys tullut, se ei ole mikään tarkistamani tieto.
Tieto on minulta ja minä olen sen saanut Museoviraston arkeologian osaston (emeritus) johtajalta noin vuonna 1995.
electriccrayonset
Metallinetsijä
Viestit: 197
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 19:10
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja electriccrayonset »

Jos aina tuijotetaan pelkkiä lakipykäliä, huomataan ettei voida muuta kun pysyä kotosalla. Terveen järjen soveltaminen lakipykäliin toimii varmasti tässäkin asiassa parhaiten. Kai nyt jokainen järkevä ihminen ymmärtää ettei puun juuria katkota ja jos ei ymmärrä niin se on sitten tämän ymmärtämättömän ongelma. Turha tästä harrastuksesta on tehdä mitään yhteiskunnan vihollista nro.1 rosvoretki vertauksilla. Jos joku haluaa lupia kysellä niin kyselkööt, ties vaikka saisi kaupungilta metsän vuokrattua harrastusta varten...
Noinhan se juuri menee. Tervettä järkeä peliin...

Itse jätän suosiolla kaivamatta. jos on juuret sen verran tiellä, ettei voi kaivaa.

Sen tässä kyllä huomaa, että ihmiset kuvittelee kaikenlaista kun jotakin uutta ja ihmeellistä ilmenee. Niinkuin esimerkiksi metallinetsijä pellolla...

Tässä taannoin, olin luvan kanssa kaverin pellolla ja kun tulin pois niin kaveri kertoi jo jonkun hänelle soittaneen "että mitä siellä sun pellolla touhutaan. oletko se sinä laisinkaan ja ei kai vaan mitään laittomuuksia ..."

Yleensä heti aletaan ajatella, että "jaahas, sieltä löytyy jotakin arvokasta ... helppoa rahaa siis!!". Yleensä pätee alaan kuin alaan ... sen verran on tullut tuota vanhan tavaran kauppaa itsekin harrastettua, että yleensä parhaat jutut on kiven alla ... pätee kyllä tähänkin harrastukseemme. Ohoh, mutta nyt taitaa mennä jo "off-topic"....
Jos joku haluaa lupia kysellä niin kyselkööt, ties vaikka saisi kaupungilta metsän vuokrattua harrastusta varten
Lisäys: Terveestä järjestä vielä sen verran, että jos metsä sattuu olemaan maanomistajan talon takana esim. niin lienee vähintäänkin kohteliasta kertoa menevänsä sinne puuhastelemaan ja vaikka kysyä tykkääkö kaveri siitä huonoa ... yleensä kysyn tuota kyllä aina myös esim. puistossa, jos on vaikka kaupungin ulkotyö-osaston kaveri hommissa ... että "saako täällä käyttää tämmöistä?". Useimmiten vastaus on että "ihan vapaasti"...
Garrett AT Pro + Super Sniper kela
Garrett Pro Pointer
BW kenttälapio+halpis puutarhaveitsi
BW Tetsarit
Puolikuurot korvat
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Jussi »

electriccrayonset kirjoitti:
Käsittääkseni Suomessa ei ole yhtään viljeltyä peltoa rauhoitettu löytöjen takia, eikä rauhoiteta.
Mistä tämä tieto on peräisin ? Olen kuullut, että peltoja olis rauhoitettu "kultivointisyvyyden" alapuolelta... olikohan se just täältä foorumilta mistä luin ...
Kyllä meidän peltokin on. Olikohan nimeltään "maankäytön rajoitus" tai jotain vastaavaa. Ei estä maanviljelyä millääntavalla, mutta tarkoittaa käytännössä sitä, että jos haluaa täräyttää esmes rakennuksen pohjat pellolle, niin yhteys museovirastoon ja sieltä käydään tekemässä koekuopat varmistaen ettei siinäkohtaa satu olemaan mitään pelastettavaa.
Yksityiselle veronmaksajalle ilmaista, mutta käsittääkseni jos vaikka K ryhmä haluaa rakentaa tuollaiselle paikalle uuden supermarketin, menee tutkimukset rakennuttavan yrityksen piikkiin.
garrett ace 250
GM3
XP Deus
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Jussi kirjoitti:
electriccrayonset kirjoitti:
Käsittääkseni Suomessa ei ole yhtään viljeltyä peltoa rauhoitettu löytöjen takia, eikä rauhoiteta.
Mistä tämä tieto on peräisin ? Olen kuullut, että peltoja olis rauhoitettu "kultivointisyvyyden" alapuolelta... olikohan se just täältä foorumilta mistä luin ...
Kyllä meidän peltokin on. Olikohan nimeltään "maankäytön rajoitus" tai jotain vastaavaa. Ei estä maanviljelyä millääntavalla, mutta tarkoittaa käytännössä sitä, että jos haluaa täräyttää esmes rakennuksen pohjat pellolle, niin yhteys museovirastoon ja sieltä käydään tekemässä koekuopat varmistaen ettei siinäkohtaa satu olemaan mitään pelastettavaa.
Yksityiselle veronmaksajalle ilmaista, mutta käsittääkseni jos vaikka K ryhmä haluaa rakentaa tuollaiselle paikalle uuden supermarketin, menee tutkimukset rakennuttavan yrityksen piikkiin.
Juuri näin se menee.
Avatar
aar1pne
Kunniajäsen
Viestit: 1024
Liittynyt: 22 Huhti 2007, 20:13
Paikkakunta: Keskipohjanmaa.

Oikeus.

Viesti Kirjoittaja aar1pne »

Kuva
Jokamiesoikeus antaa luvan ottaa malminäytteitä metsästä ja jopa leiriintymään tilapäisesti. Ymmärtäisin piipparoinin mahtuvan näihin sääntöihin.
C.SCOPE Newforce R1(veteraani)
Fisher F75 SE
Paras löytö. Hannin aarre(64 hopearahaa ja kullattu hopeavyö)
Muuta. Mineraalien etsintää vuosikymmeniä, jalometallit-malmit ja muut mineraalit.
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Re: Oikeus.

Viesti Kirjoittaja patti »

aar1pne kirjoitti: Jokamiesoikeus antaa luvan ottaa malminäytteitä metsästä ja jopa leiriintymään tilapäisesti. Ymmärtäisin piipparoinin mahtuvan näihin sääntöihin.
Lisäksi Suomen rikoslaki 19.12.1889/39 28. Luku 11 § (24.8.1990/769) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001) sanoo seuraavaa:

Hallinnan loukkaus

Joka luvattomasti
...
2) käyttää toisen pihamaata kulkutienään taikka toisen hallinnassa olevaa maata rakentamalla, kaivamalla tai muulla sen kaltaisella tavalla tai
...
on tuomittava, jollei teosta ole muualla laissa säädetty ankarampaa rangaistusta, hallinnan loukkauksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.

Hallinnan loukkauksena ei kuitenkaan pidetä tekoa, josta on aiheutunut ainoastaan vähäinen haitta.


Jos kaivat metsässä niinkuin siellä ja kaikkialla pitää kaivaa eli kaivat niin ettei kukaan edes huomaa sinun siellä käyneen niin silloin et varmasti aiheuta vähäistä haittaa enempää haittaa.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
kolmijalka
Metallinetsijä
Viestit: 240
Liittynyt: 12 Syys 2011, 12:52

Viesti Kirjoittaja kolmijalka »

Perustan mielipiteeni ajatukselle, että metsä (ja pelto) on jonkun omaisuutta. Omaisuudella on Suomessa lain suoma suoja. Omistaja päättää omaisuudestaan ja sen käytöstä. Minä haluan käyttää metsää piippailuun ja siihen liittyvään kaivamiseen, siis kysyn luvan omistajalta. Voi olla, että "vanhana pieruna" näen tämän asian vanhanaikaisesti. En halua pelata uhkapeliä kun kysymyksessä on koko harrastajakunnan maine.

Olen pahoillani jos HunsVotti pahoitti mielensä rosvoretki vertauksellani. Se oli minulta ajattelematon lainaus Väinö Linnan Tuntemattomasta sotilaasta. Luvusta, jossa pojat ylittivät vanhan rajan. Tämä on siis anteeksipyyntö.

Nämä ovat siis minun ajatuksiani, eivät lakitekstiä. Minulla ei ole metsäpiippailun suhteen muuta sanottavaa.
GM3+ ja Sennheiser HD440 kuulokkeet
ProPointer
Intin "se parempi" kenttälapio
Vanhin kolikko: 50p 1921
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

kolmijalka kirjoitti: Perustan mielipiteeni ajatukselle, että metsä (ja pelto) on jonkun omaisuutta. Omaisuudella on Suomessa lain suoma suoja. Omistaja päättää omaisuudestaan ja sen käytöstä. Minä haluan käyttää metsää piippailuun ja siihen liittyvään kaivamiseen, siis kysyn luvan omistajalta.
Samalla logiikalla: minä haluan kerätä metsästä marjat ja sienet, siis kysyn luvan omistajalta. Eihän se kuitenkaan niin mene.
kolmijalka kirjoitti:En halua pelata uhkapeliä kun kysymyksessä on koko harrastajakunnan maine.
Kukapa haluaisi? :roll:
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Onko kenelläkään tuttua lakimiestä jolta voisi kysyä tuota metsässä piipparointia ilman lupaa?

Jäisi pois tämä juupas eipäs väittely kun olisi fakta tietoa joka kestää vaikka raastuvassa.

Ja jos ei muuten selviä Keseppa voisi kysellä asiasta kerhon piikkiin joltain lakimieheltä.
Kerätään kolehti jos tulee kuluja asiasta.

(käyköhän kolehtiin öret :lol: )
Veem
Metallinetsijä
Viestit: 231
Liittynyt: 02 Heinä 2010, 13:43

Re: Piippailuluvan saanti maanomistajalta/harrasteen julkisu

Viesti Kirjoittaja Veem »

oh2lir kirjoitti: Nyt kun näitä hienoja löytöjä on alkanut löytymään niin voisin kuvitella että niiden aikaansaama julkisuus osin vaikuttaa negatiivisesti, mikä on tosi harmi.
Onko muilla vastaavia kokemuksia, vai onko luvat saatu aina?
Tähän mennessä luvat on irronneet Patin jo mainitsemaa tapausta lukuunottamatta aina. Olen kuitenkin samaa mieltä siitä että julkisuuden vuoksi lupien saanti hankaloituu tulevaisuudessa.

Osa isännistä on antanut luvan enempiä miettimättä ja suhtautunut hyvinkin rennosti, osa "pelkää" museovirastoa ja osa kysyy että entäs jos löytyy jotain rahallisesti tosi arvokasta.

Yleensä on tullut virne naamalla vastattua, että rahallisesti arvokasta ei varmasti löydy mutta jos löytyy niin pistetään puoliksi. Vaikka sitten plootut rälläkällä..:D Tämä yleensä rauhoittaa.

Muissa tilanteissa sitten tilanteen mukaan. Epäilevä isäntä kannattaa pyytää pellolle mukaan ihmettelemään ja löydöt kannattaa käydä näyttämässä päivän päätteeksi. Monesti on lisäksi tullut jätettyä muutamia esineitä isännälle "pellonvuokrana".
Vastaa Viestiin