Kännykkäkamera, GPS ja Exif

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
RJR
Kunniajäsen

Kännykkäkamera, GPS ja Exif

Viesti Kirjoittaja RJR »

Gps osiossa oli jo aika paljon tietoa tämän laitteen (GPS) käytöstä. Kaikissa digitaalikameroissa ja -kuvissa on kuitenkin mielenkiintoinen ominaisuus. Exif-informaatio. Jokaiseen digitaalikuvaan tulee tämä informaatio. Tarvitaan vain kuvanlukuohjelma joka löytää tämän kuvaan 'piilotetun' tiedon.
Itse käytän ilmaisohjelmaa IfranView ja siihen ilmaiseksi netistä ohjelman kotisivulta ladattavaa lisäominaisuuspakettia. (plugin.exe)
Exif'issä on nimittäin paljon tietoa. Tavattoman paljon tietoa.
Jos valitsee että myös kännykässä olevan GPS'n informaatio tulee mukaan kännykällä otetuissa kuvissa löytyy sekin informaatio sieltä Exifissä. Pistän tähän yhden esimerkin.
Kuvassa on NMF (Norges MetalsökerForening) 'grand old man' Åge paikantamassa löytämääni sinettileimasinta paikallismuseon lainaamalla tarkalla GPS'llä. Kuvan jälkeen tulee Exif info kyseisestä kuvasta jonka otin kännykällä. KameraGPS'n informaatio oli jo yksinään tarpeeksi tarkka museolle.
Digitaalikameralla otetuissa kuvissa Exif info on vielä laajempi mitä tulee itse kuvainformaatioon. GPS-info sieltä kyllä aina puuttu ellei itse kamerassa ole GPS-ominaisuutta.

Kuva

Kuvan sisältämä Exif -informaatio näyttää tältä. (metadataksi sitä kai kutsutaan ? )

Make - Nokia
Model - 6220c-1
Orientation - Top left
XResolution - 300
YResolution - 300
ResolutionUnit - Inch
YCbCrPositioning - Centered
ExifOffset - 152
ExposureTime - 1/500 seconds
FNumber - 2.80
ISOSpeedRatings - 100
ExifVersion - 0220
DateTimeOriginal - 2009:08:30 13:25:52
DateTimeDigitized - 2009:08:30 13:25:52
ComponentsConfiguration - YCbCr
ShutterSpeedValue - 1/500 seconds
ApertureValue - F 2.80
LightSource - Auto
Flash - Flash not fired, auto mode
FocalLength - 5.60 mm
FlashPixVersion - 0100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 2592
ExifImageHeight - 1944
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Auto
White Balance - Auto
DigitalZoomRatio - 1.00 x
SceneCaptureType - Standard
GainControl - None

GPS information: -
GPSVersionID - 2.2.0.0
GPSLatitudeRef - N
GPSLatitude - 59 28 53
GPSLongitudeRef - E
GPSLongitude - 10 53 47
GPSAltitudeRef - Sea level
GPSAltitude - 121.00 m

Maker Note (Vendor): -

Thumbnail: -
Compression - 6 (JPG)
XResolution - 72
YResolution - 72
ResolutionUnit - Inch
JpegIFOffset - 2202
JpegIFByteCount - 5284

Näitä GPS tietoja lukuunottamatta yllä olevat tiedot ovat jokaisessa digitaalikameralla otetussa käsittelemättömässä kuvassa. GPS-tiedot tulevat kännykkäkuviin vain jos tämän toiminnan ja GPS'n aktivoi.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Sijaintitiedon liittäminen kuvan metadataan eli Exifiin kulkee nimellä geotagging.

Kuvatiedoston Exif-tiedot saa ihan Windowsillakin näkymään, kun klikkaa oikealla hiiren napilla kuvan ominaisuudet.

Kun tallentaa GPS-laitteella jäljen, niin se tallentaa tarkan kellonajan ja sen hetkisen sijainnin siihen jälkilokitiedostoon (esim. .gpx). Jos ottaa kuvia kameralla, jossa on kello samassa ajassa, kuin gepsissä, niin joillakin ohjelmilla voi jälkikäteen liittää otettuihin kuviin sijaintitiedon gps-jäljestä. Ohjelma siis vertailee kuvan Exif tietoihin tallennettua ajankohtaa ja löytää sille saman ajan GPS-jäljestä, jolloin kuvan Exif tietoihin voi lisätä myös sijaintitiedon.

Itse olen käyttänyt ohjelmaa nimeltä GPicSync ja todennut sen hyväksi.

Jos kamerasi on ollut eri ajassa, kuin GPS ja tiedät tarkasti, että kuinka paljon aika on jäljessä tai edellä, niin noi saa silti pienellä kikkailulla synkkaan.

Itse olen jonkin verran geotäggäillyt kuvia Panoramio palveluun. Jos sinne ladatut kuvat hyväksytään, niin ne pääsevät viikkojen viivellä Google Earth sekä - Maps palveluun.

Jos ottaa paljon kuvia, niin on ihan kiva yhdistää sijaintitieto niihin, niin voi sitten jälkeen päin katsoa missä mikäkin tuli otettua.

Itselläni on ollut tapana urkkia mielenkiintoisten kuvien Exif-tiedot. Saa käsitystä minkälaisella kalustolla se on otettu ja millä asetuksilla.

Joihinkin digijärjestelmäkameroihin myydään ihan lisävarusteena GPS-paikanninta, joka tallentaa sijainnin automaattisesti kuvan Exifiin. Kalliita ovat...
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Vastaa Viestiin