Golden Mask 1 käyttökokemuksia

C- Scope, Garrett, Minelab, Viking, Whites, Fisher, Tesoro, Bounty Hunter ja muut metallinilmaisin merkit. Kerro kokemuksista, kirjoita arvio. Oletko hankkimassa uutta laitetta. Motion vai non-motion ilmaisin? Kaikkea metallinpaljastimista.
Haarukka
Kunniajäsen

Golden Mask 1 käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja Haarukka »

En pikaisesti löytänyt GM1:stä koskevaa käyttökokemusketjua ja tuolta kymmeniä sivuja pitkän Goldenmask keskustelun seasta on aika mahdoton poimia pelkkiä ykkös mallia koskevia viestejä. Aloitan siis uuden, ylläpito siirtänee johonkin sopivan ketjun perään jos haluaa.

Takana metallinpaljastin harrastusta yksi kesä joka on tehty ACE150:n voimin: http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... 19&t=12942
Jostakin syystä halusin kokeilla jotakin näytötöntä audiokonetta joka olisi edes jossakin suhteessa tuota acea parempi. Tämän videon http://www.youtube.com/watch?v=1rgmi8mfzW0 innoittamana kokeilin samaa Ace:lla ja totesin että GM1 sopisi tarkoituksiini paremmin kuin hyvin. Tänään sain sitten hyväkuntoisen käytetyn käsiini ja tein samantyyppisen testin:

Kuva

Tuossa kuvassa asetukset joilla laitteita testasin/vertasin. Aluksi kokeilin että kumpikin reagoi 1Mk kolikkoon ja ei reagoi 3" naulaan. Sitten asettelin testiesineet häiriöttömäksi todetulle pihanurmelle seuraavasti:

Kuva

Ace pysyi mykkänä huispaus suunnasta riippumatta, Mutta Golden mask äänteli sama mihin suuntaan asetelman yli heilutteli. Ei tosin yhtä ettältä kuin ilman nauloja. Lisää haastetta:

Kuva

Ace oli edelleen vaiti joka suuntaan ja Golden maskikin kun kelaa heilutteli naulojen suuntaisesti. Sensijaan poikittain naulojen yli heiluttelemalla Golden mask antoi hyvän signaalin.

Testasin vielä tällaisen 0,5g kultasormuksen yksinään samassa paikassa:

Kuva

Mun Garret Ace 150 antaa tuolle vain rautaääntä, mutta tuttavani 350 tunnistaa sen "oikein". Golden maskilla piti Diskriminointi laskea neloselle että sormus antoi äänen, samalla tasolla naulan yli heilutellessa pysyi vaiti. Goldenmaskissa ja Ace 350:ssä on etsintätaajuus noin 8kHz ja Acessa vain 6Khz, korkeampi taajuus auttanee näin pienien kohteiden oikein tunnistamisessa.

Sitten ne GM1:n miinukset:
-Discriminointia ei saa väänneetyä niin korkealle etteikö esim. pultabit tule läpi, kaljapullon korkeista puhumattakaan.
-Herkkyyttä ei voi säätää, piha-/puistonurmella löytää aivan liian syvältä. Syvyyden voi toki testata nostamalla kelaa ylemmäs ;)

Ei tule korvaamaan omassa käytössä Ace:a, mutta mukavasti täydentää sen puutteita.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
iron maden
Kunniajäsen

Re: Golden Mask 1 käyttökokemuksia

Viesti Kirjoittaja iron maden »

Tuotahan sitä on kaivattukin eli eri laitteiden yhtäaikaisa käyttökokemuksia!
Hienoo!
Kiitokset Haarukalle!
Vielä kun 150-250 acen ottelu tulis esiin niin monet aloittelijat, etsintää harkitsevakin, saisi vankkaa tietoa laitteiden eroista!
Myös muiden laitteiden keskinäinen vertailu ja tulokset kiinnostaa!
Ace Garret 250+Exelrattor DD 10/14kela.
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Vanhin kolikko 1748 öre, hopiaa ym ja maasta nostettua rautaa yli 160 kiloa!
ThePiippailija
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ThePiippailija »

Peltokonehan tuo GM on. Siellä kun kaivetaan kaikki ylös ja syvyydestä on enemmän hyötyä. Minullahan on tuo 18KHz-malli, joka lienee vielä herkempi pienelle tavaralle. Discin olen pitänyt 2:sen paikkeilla. Pieninkin ei-rautainen kohde antaa kirkkaan äänen. Isompaa rautaa toisinaan kaivattaa mutta eihän sitä tiedä mikä miekka sieltä nousee. :D On samasta kuopasta pari kertaa noussut ensin rautaa ja sitten vasta se kohde vaikka laite antoi täysin puhtaan äänen.

Miinuksiin lisään pinpointin uupumisen. Pellolla nyt ei haittaa vaikka vähän isompia monttuja kaivelee. Pihoilla olen käyttänyt BB:tä kun löytyy tuo pinpoint ja syvyyttä riittävästi.

Voisin vaikka tehdä samanlaisia testejä GM:n ja BB:n välillä kunhan kerkeän.
GM5+ | GM1+ | Pro-Pointer II | PVS-5c mono
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
Haarukka
Kunniajäsen

ThePiippailija kirjoitti:Peltokonehan tuo GM on. Siellä kun kaivetaan kaikki ylös ja syvyydestä on enemmän hyötyä. Minullahan on tuo 18KHz-malli, joka lienee vielä herkempi pienelle tavaralle. Discin olen pitänyt 2:sen paikkeilla. Pieninkin ei-rautainen kohde antaa kirkkaan äänen.
Itse käveleskelin omalla pihalla hetken disk 4:lla ja kohteen löytyessä kokeilin Noktan pinpointerilla että onko niin pinnassa että kehtaa kaivaa. Vetoketjun vedin ja purkkafolio löytyi. Ennen ylös kaivamista kokeilin paikat myös Ace 150:lla. Vetimen se löysi, ilmoitti siitä nikkeli palkilla ja oikealla syvyydellä. Purkkapaperia ei, tuuttaili rautaa isolta alueelta kun sitä tuossa seinustalla rakennusajoista muistona on.
ThePiippailija kirjoitti:Miinuksiin lisään pinpointin uupumisen. Pellolla nyt ei haittaa vaikka vähän isompia monttuja kaivelee. Pihoilla olen käyttänyt BB:tä kun löytyy tuo pinpoint ja syvyyttä riittävästi.
Tuossa mun ace 150:ssä ei ole pinpoint nappia joten en koe sitä puutteena. Kesän aikana on oppinut ristiin huispaamisen niin että kohde paikantuu jääkiekon/sillipurkin kokoiseen paikkaan ilmankin. DD-kela ja erittäin nopeasti reagoiva etsin niin tuntuu että paikannus onnistui GM:llä vielä tarkemmin.

Huomenna käytännön testejä jos ei sada kovin paljoa. Muutamalla uimarannalla on poltettu kokossa/nuotiossa ilmeisesti aikoinaan naulasia lautoja kun siellä on isoja rautahäiriöalueita. Käyn kokeileen mitä Golden Mask niistä löytää vai löytääkö mitään.
"Älä ole kateellinen metallinetsijälle hännen löydöistää, vaan siitä kuinka paljon aikaa ja rahaa hänellä on käytettävissä harrastukseensa"
Mun metallinpaljastin videot: https://www.youtube.com/playlist?list=P ... m8NQ_BKa8G
Haarukka
Kunniajäsen

iron maden kirjoitti:Vielä kun 150-250 acen ottelu tulis esiin niin monet aloittelijat, etsintää harkitsevakin, saisi vankkaa tietoa laitteiden eroista!
Voisitko sinä kokeilla tuon naulatestin Ace250:llä? Epäilen ettei eroa 150:n tuloksesta. Kunhan seuraavan kerran kylälien tuolla 350:n omistajan luona kokeilen silläkin.
iron maden
Kunniajäsen

Rippuu täysin naulan materiaalilaadusta!
Onko kohde venäjän naula vai suomalainen ?
Onko sinkittty vai ns musta,sinkitön!
Lisäksi naulan tuumamitta !

Kuvat paljastaa että sinkittyä naulaa käytit testissä! Liekö sormuksen yhteydessä oleva naula, ns tumma ns normaali rautanaula!
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Haarukka
Kunniajäsen

iron maden kirjoitti:Rippuu täysin naulan materiaalilaadusta!
Onko kohde venäjän naula vai suomalainen ?
Tuossa suhteessa molemmat mun etsimet toimii loogisesti. Ace 150 tuuttaa pelkkää rautaa kaikille nauloille joita olen kokeillut, kunhan ovat suoria. Golden maskilla mitä matalempi diskriminointi taso sitä pienemmän naulan havaitsee.
iron maden kirjoitti:Lisäksi naulan tuumamitta !

Kuvat paljastaa että sinkttyä naulaa käytit testissä!
Ja teksti paljastaa:
Haarukka kirjoitti:Aluksi kokeilin että kumpikin reagoi 1Mk kolikkoon ja ei reagoi 3" naulaan.
Haarukka
Kunniajäsen

Pientä iltapuhdetta. Tein kelasuojan 4mm vanerista

Kuva

Piirsin kelan kuvan kelaa apuna käyttäen vanerille, sahasin irti, kevyt hivasu ja ohut lakka pintaan. Sitten parilla niparilla kiinni. Suoja on muutaman millin suuntaansa kelaa isompi, eli suojaa naarmuuntumisen lisäksi kolhuilta. Väliin menee varmasti hiekkaa, mutta helppopa tuo on käyttää irti jos hiekka ei paineilmalla lähde pois.
Lisäksi askartelin sähköjohdon kuoresta ja superloni murusesta "korkin" laturin liittimeen.

Kuva
Sephä
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Sephä »

Mitä omaa GM1+ olen testannut, niin disciä ei kannata laittaa paljoa 3 suuremmalle, jos haluaa löytää esimerkiksi ohuet kultasormukset. Äänestä sitten on yritettävä erotella isompi rauta muista metalleista. Voi GM1:n säädöt olla tietysti erilaiset. Pullonkorkkeja on melko mahdotonta laitteella erotella, mutta ei taida Acekaan siinä oikein pärjätä hukkaamatta samalla myös joitain oikeita kohteita. Löydön paikallistaminen on tällä minusta tarkempaa kuin Acella, se vähä mitä Garrettia olen kädessä pidellyt.
Aka Signum MFD, Deeptech Vista X ja Rutus Versa.
Haarukka
Kunniajäsen

Sephä kirjoitti:Pullonkorkkeja on melko mahdotonta laitteella erotella, mutta ei taida Acekaan siinä oikein pärjätä hukkaamatta samalla myös joitain oikeita kohteita.
Hyvälle kolikolle ace antaa aina selvän hopea äänen. Kruunukorkille rautaa tai hopeaa, riippuu heilautus suunnasta ja nopeudesta. Kyseessä on lähes sata varmasti korkki jos hitaasti huispatessa kilisee hopeaa ja nopeammalla heilautuksella rautaa tai jos toiseen suuntaan tulee rauta ja toiseen suuntaan hopea ääni. Toimii 90prosenttisesti ;)
Kyllä minä tällä Golden maskillakin sain kruunukorkin ääntämään toiseen suuntaan heilauttaessa eri tavalla kuin toiseen ja samalla asetuksella kolikko äänti joka suuntaan samalla tavalla. Sama tunnistuskeino voisi toimia kuin acessakin, mutta tällä käyttökokemuksella osaan acella erotella korkin varmasti paljon luotettavammin kuin GM:llä.
Haarukka
Kunniajäsen

Haarukka kirjoitti:Huomenna käytännön testejä jos ei sada kovin paljoa. Muutamalla uimarannalla on poltettu kokossa/nuotiossa ilmeisesti aikoinaan naulasia lautoja kun siellä on isoja rautahäiriöalueita. Käyn kokeileen mitä Golden Mask niistä löytää vai löytääkö mitään.
Tänään sitten kävin testaileen.
Ensimmäisletä nuotiopaikalta löytyi 5senttinen :) Lisäksi jotakin syvällä olevia kohteita joita en viitsinyt kaivaa kun alkoi nousemaan hiekan sijasta nyrkin kokoisia kiviä.
Toiselta nuotiopaikalta löydöt oli vielä köyhempiä, mutta nätisti sai pultabit ja foliomöykyt noukittua ilman että yhtään naulaa löytyi. Ristiin huispaus ja aina oli "löytö" ensimmäisessä kenttälapion pistossa. Paikka sellainen ettei acella voi paikantaa yhtään mitään kun pimpottelee mitä sattuu.
Kolmas paikka jossa kävin on vanha leirintäalue jossa kävin acen kans heisteleen muutama viikko sitten: http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... 00#p130623 Silloin menin mökkien kuistien paikat pari kertaa läpi ja kaivoin kaiken rautaa paremman ja paikannettavissa olevan. Nyt samat paikat Goldenmaskilla ja tadaa:

Kuva

Kaikki markka-aikaiset kolikot samojen kuistien paikoilta. Roskaakin tosin moninkertainen määrä. Discriminointi oli täällä tasolla 6, kun hiekkarannoilla se oli vain 4. Ei tarvinnut ihan pienimpiä folionpaloja tonkia. Nauloja, ruuveja ja pussinsulkijoita on siksi noin paljon kun pinpointeri ei osaa niitä erotella. Useasta kohdasta löytyi ensin naula/ruuvi/pussinsulkija ja kun olin etsimen kelalla todennut että se ei piippaa niin jatkoin tonkimista kunnes piippauksen aiheuttaja löytyi.
Kaikissa paikoissa kokeilin myös kohtia joissa ei ole naularoskaa, mutta muutamia satunnais piippejä, hiuspinnejä ja 5senttisiä lukuunottamatta mitään en löytänyt.. Eli kyllä Ace puhdasta jälkeä siellä tekee missä ei ole rautaroskaa.
Haarukka
Kunniajäsen

Sephä kirjoitti:Mitä omaa GM1+ olen testannut, niin disciä ei kannata laittaa paljoa 3 suuremmalle, jos haluaa löytää esimerkiksi ohuet kultasormukset.
Testailin omallani kans näitä discriminointi arvoja ja tuo vaikuttaa olevan hyvä ohje. Rautainen hiuspinni oli hassu, suolaveden huuhtomasta hiekasta piippasi disc4 tason läpi, mutta omalla pihanurmella vain yhdessä asennossa vaikka diskin otti pois kokonaan :shock:
Disc3:lla piippaa kaikki muut korut paitsi hyvin ohut hopeaketju joissa ei ole riipusta ja lukko on pieni.
Disc4:lla jäi hyvin pieni hopeakorvakoru piipaamatta
Disc6:lla jätti noin 0,5g kultasormuksen huomioimatta
Disc8:lla ei löydä enään edes 3g kultasormusta eikä 90luvun 10pennistä
Disc10:llä en enää havainnut muuta muutosta kuin että monenlaisten kohteiden ääni pätkii ja muuttuu epävarmaksi mitkä vielä 8:lla kuulostaa puhtaalta.
Pultabit tulee läpi kaikilla asetuksilla kuin myös vaakasuorassa olevat kaljapullonkorkitkin, huispaus suunnasta/nopeudesta riippumatta. Pystyssä oleva kaljapullonkorkki ei äännä kaikista suunnista jos disc on vähintään 4.
ThePiippailija
Kunniajäsen

Kopioin tuon Haarukan tekemän naulatestin parhaani mukaan. Kolikkona poikkeuksellisesti kuparimarkka ja suunnilleen saman kokoiset naulat kävin hakemassa tuosta pihalta.

Kuva

Ekassa testissä siis GM1+ toimi juuri kuten Haarukan GM1. Eli joka suunnasta piippasi ja ilman nauloja sai jonkin verran lisää syvyyttä. DS23 toimi myös samoin paitsi pitkittäissuunnassa katosi hieman lisää syvyyttä.

Kuva

Toisessa testissä GM1+ toimi niin ikään juuri kuten GM1. Poikittain antoi hyvän äänen ja pitkittäin ei yhtään mitään. DS23:lla ääni katkoi jonkin verran poikittain eikä montaa senttiä enää saanut syvyyttä. Pitkittäin ei mitään.

Kuva

Sain testattavaksi myös alle gramman painoisen 585-kultasormuksen. GM:llä samoilla asetuksilla ääni oli kaivettava vielä hieman yli 25cm:ssä ja katosi kokonaan 30cm:ssä. DS23:lla en erottanut sormusta naulasta samoilla asetuksilla. Pienen eron sain aikaan säätämällä laitetta mutta jos sormus antoi kirkkaan äänen, niin teki myös naula. Etsintätaajuus DS23:ssa on muistaakseni 5KHz.

Tehtäiskö seuraavaksi ilmatestit näille Golden Maskeille niin nähdään vaikuttaako tuo taajuus siihen mitenkään?
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
V1
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja V1 »

Minä sain tänään kans GM1 10x12 kelalla. Tuntuu kevyemmältä Kun At pro vakiokelalla. Joutuu varmaan syrjäytymään töistä ainakin torstaiksi.
Ja pian luuri joenpohjasta vilkuttaa. Ja meikä mettäpolulla viipottaa
Haarukka
Kunniajäsen

ThePiippailija kirjoitti:Tehtäiskö seuraavaksi ilmatestit näille Golden Maskeille niin nähdään vaikuttaako tuo taajuus siihen mitenkään?
Eurokolikoilla 5c 20c 50c ja 2e tuossa pikaisesti heiluttelin. Threshold juuri ja juuri mykäksi säädettynä antaa selvään piipin 20-25cm etäisyydeltä kolikon koosta riippuen. Kun thresholdin säätää niin että taustaininä kuuluu koko ajan niin tulee 5cm syvyyttä lisää, käyttäjän korvista riippuen. Disk asetuksella ei näytä olevan vaikutusta.
Puolen gramman kultasormuksella etäisyyttä 15-20cm threshold säädöstä riippuen
8x5x1mm hopeinen korvakoru jossa ripustus koukku antaa signaalin 10-15cm:stä thresholdista riippuen.
Tämän viimeinen on sama mikä ei antanut pihalla enään disk4 yläpuolella signaalia, mutta piippaa sisällä vielä disk8:lla :shock:
Luulen että eurokolikoilla syvyydet suunnilleen samat myös 1+ mallilla, mutta nuo pienemmät pitäisi sillä piipata kauempaa.
Haarukka
Kunniajäsen

Vielä tuosta rautaerottelusta, ei pääse golden mask 1:illa tällaiseen suoritukseen kuin Teserolla(videon lopussa):
http://www.youtube.com/watch?v=By60muTPd6E Pihdit ovat liian iso rauta GM:lle jotta ne saisi kunnolla diskattua :(
Mutta eipä golden maskin hintakaan ole Teseron luokkaa :D
V1 kirjoitti:Minä sain tänään kans GM1 10x12 kelalla. Tuntuu kevyemmältä Kun At pro vakiokelalla.
Kiinnostaisi kuulla miten At pro suoriutuu tuollaisesta "naula kolikko" testistä. Ainakin siinä on enemmän säätöjä ja suurempi taajuus kuin Acessa.
ThePiippailija
Kunniajäsen

Haarukka kirjoitti:Kiinnostaisi kuulla miten At pro suoriutuu tuollaisesta "naula kolikko" testistä. Ainakin siinä on enemmän säätöjä ja suurempi taajuus kuin Acessa.
https://www.youtube.com/watch?v=mgZFc3_gfGE Hakkaa Acen ja taitaa olla aika tasoissa GM1:sen kanssa. Piti kokeilla tuo että pari naulaa siihen lantin päälle ja kyllä sieltä vielä ääni tuli. Naulojen ja kolikoiden koko on tosin eri mutta lieneekö tuolla suurta merkitystä. Testiin menee sekin. :P

Kieltämättä tuo Tesoro olisi roskaisilla paikoilla varsin hyvä mutta saakin olla kun hintaa on yli 2x GM1:seen verrattuna.
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
Haarukka
Kunniajäsen

Sadepäivä niin näpyttelempä jotakin tänne.
Laturi aiheuttaa varsin mesevät radiohäiriöt FM-taajuuksille.
Discriminointiasetuksia ihan turha hakea ilmatestillä. Naula joka pihanurmella ei anna ääntä disc4:lla vaatii sisällä disc:n nostamisen yli 6:een, ero silläkin siis samaan suuntaan kuin tuolla hopea korviksellakin. Sisällä etsin ollut testatessa puoli metriä korkean pahvilaatikon päällä. Ilmeisesti automaattinen maabalanssin säätö vaatii "oikeaa maata" kelan lähettyville jotta etsin toimii oikein. Acessa en ole vastaavaa huomannut. Siinä tosin taitaa olla kiinteäksi säädetty maabalanssi, eikä automaattisesti säätyvä? Ainakin sille löytyy trimmeri koneen sisältä.
iron maden
Kunniajäsen

Tein ton tokan naulatestin, markka kahden naulan välissä!
Naulojen pitkittäin vedossa tunnisti vain rautaa!
Mutta yllätys olikin melkoinen kun poikittaisvedolla tunnisti markan!!
Mistähän tämä johtuu??
Alustavasti tuo tietää sitä että piippailutapani tulee muuttumaan!
Olen tähän asti tutkinut paikkoja järjestelmällisesti, vetelemällä vaikkapa itä länsisuunnissa, edestakaisin, mutta näyttää siltä että kohteet pitää piippalla vielä ristiin eli entisten piippalusuuntien poikittaissuuntaisesti!
Kunhan liikenee enemmän aikaa teen perusteellisen testin!
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Haarukka
Kunniajäsen

iron maden kirjoitti:Tein ton tokan naulatestin, markka kahden naulan välissä!
Naulojen pitkittäin vedossa tunnisti vain rautaa!
Mutta yllätys olikin melkoinen kun poikittaisvedolla tunnisti markan!!
Mistähän tämä johtuu??
Naulat olivat kauempana tai et käyttänyt ace 250:n vakiokelaa?
iron maden
Kunniajäsen

Haarukka kirjoitti:

Naulat olivat kauempana tai et käyttänyt ace 250:n vakiokelaa?
Noup sillä vakikokela oli ja sama naula, markkasento..vedin testin siis ristiin kuten pinpointatessa, Tosin pinpointtia en edes käyttänyt!
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Haarukka
Kunniajäsen

Tänään kävin yhdessä korkkiparatiisissa kokeilemassa tätä GM1:stä. Hyvin löytyi korkkeja :lol: Ainoa mitä käytöstä opin oli syvyyden tunnistaminen. Jos laite ääntää maan lähellä kolmesti(kelan keskellä ja molemmissa reunoissa) on korkin/kolikon kokoinen kohde max 5cm syvyydessä. Ei tarvi tällaisessa ympäristössä enään jokaisen piipin syyyttä erikseen pinpointerilla kokeilla.
Ristiin huispaamalla kohde tosiaan paikantuu tarkemmin kuin kummallakaan acen kelalla(6x9 vakio ja 14x10 DD), mutta silti käytän tällaisessa paikassa mieluummin acea 9x6 vakiokelalla. Sillä pystyy jotenkuten erottamaan kolikot joistakin korkeista.
Koska tuolla tuli äkkiä kylmä ja aikaa jäi niin kävin eräällä suojaisemmalla uimarannalla myös käveleskelemässä. Yksi 60-luvun penni löytyi mikä on aiemmilla reissuilla jäänyt huomioimatta ja muutama syvällä oleva "soiva kivi". Kiviä en alkanut kaivamaan ylös, totesin vain että sellaisesta kyse kun 30cm kuopan kaivamisen jälkeen lapio kopsahtaa isoon kiveen. Lisäksi puolenkymmentä folioroskaa jotka on acessa varmaan antanut rauta äänen, mutta tulivat GM:ssä Disc4 tason yli.

Tein tuon ensimmäisessä viestissä olevan naulatestin myös acen isommalla DD kelalla ja sillä ace suoriutuu paremmin. Signaalista tulee vain herkästi pomppiva, eli sekoittuu esim. alumiiniroskaan, mutta eipähän ole pelkkä rautatuuttaus/mykkä jos rauta on diskattu.
ThePiippailija
Kunniajäsen

Tämmöinen tuli tänään postissa:

Kuva

Eli 15x12" 18kHz kela. Testailin vähän noiden eroja syvyydessä ja erottelukyvyssä. Tuossa naulatestissä ei ollut huomattavaa eroa vakiokelaan. Varmaan sillä nail board-testillä saisi tarkemmat tulokset.

Ilmatestissä sain isolla kelalla seuraavanlaisia tuloksia:

Hopeinen 5 kopeekkaa 34cm.
Laho kupariäyri 34,5cm.
Hopeamarkka 37,5cm.
Pipari ja 18K kultasormus kummatkin 41,5cm.

Noin 10cm tuli lisää vakiokelaan verrattuna kaikilla paitsi kopeekalla noin 15cm. Aika jännä kun äyrillä ja kopeekalla ei ole juuri ollenkaan eroa vaikka toinen on monta kertaa suurempi. Lieneekö jotain tekemistä tuon taajuuden kanssa.

Senssin säädin niin että kuului vaimea humina. Etäisyyden mittasin kohdasta jossa ääni oli vielä selkeä piippaus. 3-5cm kauemmas ja ääni katosi kokonaan.

Pellolla sitten näkee onko noilla mitään eroa. Jos ei muuta niin kädet väsyy nopeammin. Painoa tuolla isolla kelalla on 700g ja vakiolelalla 500g.
2 öre 1571.
Rautakautta, keskiaikaa.
iron maden
Kunniajäsen

Hmm...ainakin hinnaltaan tuo GM1 on huokea,verrattuna noihin muihin! Tuplat maksaa jo pro ym!
Deussia mieli tekisi mutta kuten osalla muistakin....on paljon muitakin ja tärkeämpiä menoja!
Pitää miettiä ja hyvää opastusta ja vinkkejä saa jo tästä ketjusta! Vois tuo kakkoskoneena mennäkkin! Omat kokemukset ne vasta totuuden kertoo!
Golden Mask 4+ 10,5 kela
Garretin pro pointter.
Haarukka
Kunniajäsen

Nyt tulee käyttökokemuksia GM1+ mallista 10x12 ja 7" keloilla. Eroja perus 1:een:
-Ilmatestien tulokset suunnilleen samat kuin tuolla ylempänä 1 mallilla. Erot selitettävissä kelojen kokoeroilla.
-Disk:n asteikko erilainen. Testisormus, 14K, 0,5g, kuului 1mallissa Disk4:lla, tässä 1+:ssa pitää olla Disk2 tai alempi.
-Tämä antaa ilmatestissä ääntä parin sentin hopeaketjun pätkälle jossa 0,5mm langasta tehdyt 3x5 lenkit. Paino 0,12g, lenkkejä kymmenen, eli yhden lenkin paino 0,012g. Pienempi kela tunnistaa tämän paremmin, etäisyyttä noin 5cm ilmatestissä. Ace 150 havaitsee tämän sniper kelalla muutaman sentin päästä, mutta tuomitsee raudaksi. _muistaakseni_ GM1 ei myöskään tunnistanut jos vähänkään väänsi diskiä.
-Äännenvoimakkuuden säädin, tämä vaikuttaa myös kuulokkeisiin

Naulatesteissä vastaa 1 mallia. Vaikeutin ylemmissä viesteissä olevia naulatestejä niin, että laitoin kolikon maahan, päälle lankun ja naulat lankun päälle. Kolikon kuuli kyllä signaalista, mutta aika epätodennäköistä että alkaisin noin hentoista signaalia kaivamaan. Harmi kun tätä ei tullut kokeiltua 1:llä :(
Viimeksi muokannut Haarukka, 11 Maalis 2015, 12:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin