Tämä löytö jäänyt arvoitukseksi.
Löytyi pellolta utajärven maisemista kesällä.
Kuparia näyttäisi enimmäkseen olevan, mutta alhaalla murtopinta näyttää hopealta/tinalta tai ainakin joltain muulta ku kuparilta.
Tässä kuvia.
Käyttötarkoitusta en tiedä mutta tuolla päivän löydöissä kardaanin 2013 ketjussa viimeisellä sivulla on aikapaljon samaa tyyliä ja muotoa omaava esine jossa hieno patina.Olen sitä katsellut kun siinä on aika vanhan tyylistä koristelua,et voi olla aika iäkäskin
vanhin raha:tanskan Unionin kuningas hannun 1481-1513
olku kirjoitti:Käyttötarkoitusta en tiedä mutta tuolla päivän löydöissä kardaanin 2013 ketjussa viimeisellä sivulla on aikapaljon samaa tyyliä ja muotoa omaava esine jossa hieno patina.Olen sitä katsellut kun siinä on aika vanhan tyylistä koristelua,et voi olla aika iäkäskin
Olen samaa mieltä. Etenkin tuo kantolenkki, jossa on samaa mallia kuin vanhoissa risteissä.
Jotakinhan tuosta alareunasta on katkennut, joten olisiko vaikka avaimen yläosa. Riipukseksi melko kookas.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
avainkokka ja vyölliskoukku nimellä kulkeneita..
Näitä on runsain mitoin museoitten kokoelmissa eri variaatioina, käyttötarkoitus kuitenkin sama.
Tuosta löydetystä selviää jopa sukupuoli kumpi on ollut se "paljon haltija". Emännän hallussahan ne
avaimet roikkui.
Karjalais vyölliskoukku vanhempaa sarjaa kuvassa.